عصر زنان

سلامت زنان چندمین اولویت حاکمیت است

زنان معمولا خیلی بیشتر از مردها احتمال دارد بی سر و صدا درد بکشند و در واقع گاه زنان این مسئله را پذیرفته‌اند که نمی توانند بیمار شوند، چراکه باید از خانواده خود مراقبت کنند و بسیار دیده ایم، زنان همین قدر که سرپا باشند خود را بیمار نمی دانند.

به گزارش عصر زنان، سلامت تابعی از عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. یکی از مهمترین عوامل تأمین کنندۀ سلامت اجتماعی افراد جامعه، ساختار و روابط خانوادگی است.

سلامت اجتماعی، مفهومی است که در کنار ابعاد جسمی و روانی سلامت مورد توجه قرار گرفته است و جنبه اجتماعی آن با محور قرار دادن فرد بررسی می‏شود.

سلامت روان زنان روی جامعه تأثیرات زیادی می گذارد. حضور فزاینده آن ها به عنوان نیروی کار به معنی تأثیر سلامت روان آن ها روی تولیدات ملی و پیشرفت اقتصادی است و نقش اجتماعی آنها به عنوان مراقب به این معنی است که سلامت روان آن ها روی سلامت روان کودکان و دیگر افراد خانواده نیز تأثیر گذار است. همچنین ارائه خدمات مناسب برای آن دسته از مشکلاتی که بسیاری از زنان و دختران با آن دست به گریبان هستند، مثل اختلالات خلقی، اضطرابی و … همگی موید ضرورت بررسی سلامت با در نظر گرفتن عامل جنسیت است.

اما هنگامی که بحث جنسیت و سلامت به میان می آید، بایستی در به کار بردن این مفهوم دقت کنیم، چرا که مفهومی متغیر در بین دو جنس محسوب می‌شود. درست است که میزان مرگ و میر زنان در برخی از گروه های سنی کمتر از مردان است، اما زنان بر اساس آمارهای بهداشتی در مقایسه با مردان آسیب پذیری بیشتری در مقابل بیماری دارند. شیوع برخی بیماری ها در میان آنان بیشتر است و از نظر دسترسی و استفاده از خدمات بهداشتی، درمانی شرایط نامساعدتری دارند.

از سوی دیگر زنان مصرف کننده اصلی خدمات بهداشتی اند، زیرا:

* مسئول سلامتی خانواده اند و احتمالا به خاطر خانواده به پزشک مراجعه می کنند.
* خود بیش از هر کسی احتمال دارد که به بیماری‌های گوناگون دچار شوند.
* معمولا بیش از مردان عمر می کنند.

بسیاری از زنان به این پرسش که آیا معمولاً سلامت و رو براه اید؟ پاسخ مثبت می دهند و در پاسخ به پرسش بعدی چه ناخوشی هایی دارید؟ همان زنان انبوهی از بیماری های گوناگون را ردیف می کنند.
زنان معمولا خیلی بیشتر از مردها احتمال دارد بی سر و صدا درد بکشند و در واقع گاه زنان این مسئله را پذیرفته‌اند که نمی توانند مریض شوند، چون باید از خانواده خود مراقبت کنند و بسیار دیده ایم زنان همین قدر که سرپا باشند خود را بیمار نمی دانند.

استرس، تغذیه نامناسب ، ورزش نکردن و مصرف داروها همه از رفتارهای شیوه زندگی هستند که تاثیرات منفی برسلامت زنان دارند. هدف، ایجاد انگیزه در زنان جهت بهبود شیوه زندگی و اصلاح رفتارهای پرخطر و عادت به رفتارهای بهداشتی است. شیوه زندگی بهداشتی یک روش زندگی است که شامل همه رفتارهایی است که سلامت شخص را افزایش می دهد و خطر مرگ و میر را کاهش می دهد . زنان نیمی از جمعیت هر جامعه ای را تشکیل می‌دهند و در عین حال پرورش دهنده همه افراد جامعه هستند.

شواهد نشان می دهد، مردان متاهل از مردان مجرد سالم ترند. اما در خصوص زنان، منافع ازدواج برای سلامت کاملا بستگی به سلامت ازدواج دارد. بررسی های متعدد نشان داده اند که ازدواج برای سلامت مردان مفید است، اما برای زنان این تصویر وضوح کمتری دارد و برخی از بررسی ها بیانگر آن بوده اند که ازدواج اصلا تاثیری بر سلامت زنان ندارد. با این حال، براساس یک بررسی جدید، معلوم شده است زنانی که ازدواجشان کاملا راضی کننده است؛ سلامت قلبی بهتر، سبک زندگی سالم تر و مشکلات عاطفی کمتری دارند.

زنان به عنوان پایه های اصلی خانواده و محور اساسی سلامت، سبب رشد، پویایی و اعتلای خانواده و جامعه هستند. از این رو لازم است نگاه ویژه ای به سلامت این قشر داشته باشیم.

فراهم کردن بستر مناسب برای فعالیت بیرون از منزل در کنار وظایف خانوادگی، ایجاد امکانات رفاهی، اجتماعی برای رفع خستگی و فرسودگی زودرس زنان (تفریحات سالم و مفرح اعم از ورزش، فعالیتهای فرهنگی و …) و از همه مهم تر آموزش خانواده ها و همسران برای همراهی و همدلی بیشتر با زنان و مراقبت از سلامت آنان می تواند ما را به این هدف یعنی «سلامت زنان» نزدیک تر کند.


برچسب ها:
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است