عصر زنان

تجهیزات ایمنی حامی جان کودکان در خودرو

در حالی که جوامع مختلف به سرعت در حال افزایش تعداد وسایل نقلیه و نیز راه ها هستند، مساله توجه به ایمنی کودکان مغفول باقی مانده است. ۳۶ درصد مرگ و میر کودکان در داخل خودرو صورت می گیرد که مهم ترین آن عدم بستن کمربند ایمنی و یا عدم وجود صندلی مخصوص کودک است.

به گزارش عصر زنان، سالانه تعداد زیادی از کودکان رده سنی نوزاد تا ۱۴ سال در تصادفات رانندگی سراسر جهان جان خود را از دست می دهند و یا دچار مصدومیت یا معلولیت می گردند. یک ترمز شدید و یا تصادفی با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت کافیست تا کودک در اتومبیل دچار آسیب شود.
از سوی دیگر سیستم های ترافیک راه، غیرایمن بوده و به طور جدی در حال لطمه زدن به سلامت عمومی جامعه است. امروزه با توجه به آمار بالای حوادث رانندگی، ضروری است بحث ایمنی سرنشینان خودرو بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد. در این بین کودکان، سرنشینان نحیف و آسیب پذیرتر خودروها هستند که با در نظر گرفتن شرایط جسمی، سنی و وزنی خاصی که دارند امکان استفاده از کمربند ایمنی برای آنان ممکن نبوده است و از سویی در آغوش گرفتن کودکان نیز به هیچ وجه ایمن نیست. لذا به منظور حفاظت از آن ها باید تمهیدات ویژه ای اندیشید.
سر کودک نسبت به بدنش بزرگ و سنگین است، در حالی که گردن او ضعیف و آسیب پذیر است و زمانی که اتومبیلی تصادف می کند، سر کودک به شدت به جلو و عقب پرتاب می شود و چنانچه بخواهیم کودک بتواند چنین فشاری را تحمل کند، باید از وسایل ایمنی مخصوصی استفاده کرد. صندلی ایمنی کودکان نقشی غیر قابل انکار در محافظت از آن ها در برابر حوادث رانندگی برعهده دارند.
بهره گیری از صندلی حامی کودک در کشورهای پیشرفته از مرگ هزاران نوزاد و کودک در تصادفات پیشگیری کرده است؛ چرا که استفاده از تجهیزات ایمنی کودک در اتومبیل، در چنین کشورهایی اجباری بوده و در صورت عدم تبعیت، افراد خاطی ملزم به پرداخت غرامت های سنگین می شوند. این در حالیست که در کشور ایران به دلایل مختلف از جمله اقتصادی و فرهنگی این مهم مورد توجه قرار نگرفته است.
صندلی عقب، ایمن ترین مکان برای کودکان زیر ۱۲ سال است، به شرط آنکه توسط صندلی ایمن استاندارد حفاظت شده باشد. عامل تعیین کننده برای انتخاب صندلی مناسب کودک، وزن اوست. کودکانی که از لحاظ قد و وزن بالاتر از معیار تعیین شده باشند، بایستی به طور مناسب به وسیله کمربند ایمنی سه نقطه ای و مورب مهار شوند.
_ نوزادان با سن کمتر از یکسال (وزن کمتر از ۱۰ تا ۱۳ کیلوگرم)
برخی از انواع صندلی نوزادان دومنظوره است و با ورود نوزاد به دوره خردسالی به صورت صندلی ایمنی ویژه کودک قابل استفاده خواهد بود. سیستم نگهداشت ( صندلی نوزاد) در حالت رو به عقب بهترین محافظت را برای نوزادان زیر یک سال و تا وزن ۱۳ کیلوگرم فراهم می کند.
– کودکان یک تا چهار سال (وزن کمتر از ۱۸ کیلوگرم)
بهترین نوع محافظت از کودکان، استفاده درست از صندلی ایمنی کودک است، این گونه صندلی ها تا زمانی قابل استفاده خواهد بود که وزن کودک از ۱۸ کیلوگرم بیشتر نشده باشد و یا اینکه قد آن ها از مقداری فراتر نرفته باشد که تنظیم بست ها دچار مشکل شود.
– کودکان چهار تا شش سال ( وزن ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم)
صندلی بوستر بهترین گزینه برای زمانی است که جثه کودک متناسب با صندلی ایمنی نیست. بدان معنی که قد کودک شما به ۱۴۵ سانتی متر رسیده باشد. بوسترها برای وزن ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم طراحی شده اند. پس از استقرار در بوستر بایستی کودک را به درستی توسط کمربند ایمنی مورب و کمربند حلقه ای وسیله نقلیه محافظت نمود. صندلی های بوستر محل ارتفاع نشیمن کودک را به اندازه ای تنظیم می سازد که کمربند ایمنی از روی سینه کودک عبور کند و به طور مورب از روی شانه بگذرد و از گردن به اندازه ای دور باشد که از روی شانه نیفتد و از پایین بر روی لگن خاصره قرار بگیرد.
– کودکان شش تا ۱۱ سال( وزن بین ۲۲ تا ۳۶ کیلوگرم)
بوسترهای متکایی بدون پشتی محافظ، برای اوزان ۲۲ تا ۳۶ کیلوگرم طراحی شده است، اما امروزه تولیدکنندگان سعی می کنند آن ها را با پشتی محافظ نیز تولید کنند.
در هنگام بهره گیری از انواع صندلی ایمنی کودک نکاتی مهم را باید مد نظر قرار داد.
– صندلی را همراه با کودک در اتومبیلتان امتحان کنید. لازم است صندلی کاملا مناسب وزن کودک باشد، نه بسیار کوچک و نه زیاد بزرگ باشد. ترجیحا صندلی محکمی خریداری کنید که با داشتن کناره های ضخیم و قوی در صورت تصادف بتواند از طرفین حفاظت بیشتری بدهد.
– کودکانی که در صندلی کودک رو به جلو، صندلی حامی و یا بالش حامی نشسته باشند، در صورت قرار داشتن در محلی با کیسه هوای فعال، در معرض خطر خواهند بود. چنانچه کودک بخواهد به طور مطمئن و بدون خطر در صندلی سمت مسافر با وجود کیسه هوای فعال بنشیند، باید قد وی به ۱۴۰ سانتی متر رسیده باشد.
– صندلی ایمنی را طبق دستورالعمل نصب کنید. صندلی های رو به عقب با قطعات اتصالی ویژه ای روی صندلی اتومبیل نصب می شوند. کمربند ایمنی کمک می کند تا صندلی محکم و ثابت بر جای خود قرار گیرد.
صندلی های کودکی که روی صندلی جلو نصب می شوند، به طور معمول به داشبورد تکیه داده می شوند. آن ها دارای پایه های اتکایی هستند که روی کف ماشین قرار می گیرند.
چنانچه قصد دارید از صندلی ایمنی کودک دست دوم استفاده کنید، از سالم بودن تجهیزات و ایمنی کامل آن اطمینان حاصل کنید.
از آنجا که این گونه وسایل در مدل های متنوع تولید می شوند، لذا دقت در خوانش دستورالعمل ویژه آن محصول ضروری است. 


برچسب ها:
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است