عصر زنان

دختری ۲۰ ساله که یک کارآفرین کوچک شد

دختری ۲۰ ساله از روستای حسین‌آباد عاشوری شهرستان بهار یکی از کارآفرینان کوچکی است که با همت و تلاش خود با بهره‌گیری از آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای شهرستان موفق به راه‌اندازی کارگاه خیاطی و ایجاد زمینه اشتغال برای ۱۰ نفر از بانوان روستای خود شده است.

به گزارش عصر زنان، راضیه امیدی، در گفت وگویی اظهار کرد: از کودکی علاقه بسیاری به خیاطی داشتم و شوق این حرفه موجب شد تا در کنار تحصیل مدتی به عنوان شاگرد در یک خیاطی کار کنم، بعد از آن نیز در کلاس‌های خیاطی مختلفی برای آموزش می‌رفتم که کیفیت آموزش آنها چندان بالا نبود و از این کلاس‌ها چیز زیادی یاد نمی‌گرفتم.

وی ادامه داد: در این رفت‌وآمدها به کلاس‌های خیاطی مختلف بود که اطلاع پیدا کردم در مرکز فنی‌وحرفه‌ای شهرستان آموزش‌های لازم به هنرجویان علاقمند به این رشته ارائه می‌شود، با خوشحالی بسیار در این کلاس‌ها برای فراگرفتن حرفه‌ای و تخصصی خیاطی ثبت‌نام و در دوره‌های مختلف کلاس خیاطی از جمله نازک‌دوزی، ضخیم‌دوزی، لباس شب، شومیز، مانتو و شلوار شرکت کردم.

امیدی افزود: دوره‌های آموزشی خیاطی فنی‌وحرفه‌ای از کیفیت بسیار خوب و بالایی برخوردار بود و همین امر موجب شد در این کلاس‌ها و دوره‌ها با علاقه‌ای که به خیاطی داشتم، در مدت کوتاهی این دوره‌های آموزشی را بگذرانم و مهارت لازم را کسب کنم.

وی گفت: با کسب مهارت در خیاطی از طریق دوره‌های آموزشی فنی‌وحرفه‌ای با حمایت برادر خود نخستین چرخ خیاطی خود را که چرخ خیاطی جک F۴ بود، خریدم و ابتدا شروع به شخصی‌دوزی برای خانواده خود کردم و کم کم در بین اهالی روستا شناخته شدم.

این کارآفرین کوچک بیان کرد: هیچ تبلیغی برای گسترش کارم انجام ندادم، تنها کار با کیفیت به مشتری‌هایم تحویل می‌دادم و این باعث شد کم کم شناخته شوم و افراد زیادی مراجعه کنند.

وی مطرح کرد: بعد از مدتی با حمایتی که برادرم از بنده داشت، تعداد چرخ خیاطی‌ها را اضافه کردیم و بدین ترتیب کار خود را توسعه داده و کار برش خورده را از تولیدی‌های پوشاک تحویل می‌گرفتم و پس از دوخت آنها را تحویل تولیدی می‌دادم و با این روال تعداد نیروهای خود را اضافه کردم.

امیدی بیان کرد: در حال حاضر تعداد پنج نفر به صورت مستقیم در کارگاه خیاطی و چهار نفر در منزل برای کارگاه بنده به صورت غیرمستقیم فعالیت دارند.

وی با اشاره به حمایت و کمک ارزنده مادر و برادرش از وی در راه‌اندازی کارگاه خیاطی، گفت: در حال حاضر برای توسعه کارگاه خیاطی خود و جذب تعداد بیشتر نیرو نیازمند تسهیلات بانکی هستم.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه برای انتخاب یک کسب‌وکار خوب و موفقیت در آن لازم است علاقه، مهارت و تجربه به علاوه امکانات اولیه و انگیزه کافی داشته باشیم تا در آن موفق شویم، گفت: بهره‌گیری از مشاوران و افراد متخصص در زمینه شغلی می‌تواند به ما کمک زیادی کند و در این امر مرکز فنی‌وحرفه‌ای در آموزش تخصصی بنده نقش مؤثری داشت.

وی به بازارکار اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه از این بابت نگرانی برای بنده و سایر زنان مشغول در کارگاه وجود ندارد، در حال حاضر تمرکزم روی آموزش است و هدفم توانمند کردن مادرها است.

وی در حالی که چشمانش از شعف می‌درخشد، افزود: خیلی دلم می‌خواهد زنان جوان به ویژه مادران جوان را توانمند کنم تا بتوانند درآمد کسب کنند و کمک‌خرج خانواده‌هایشان بوده و دغدغه‌ای نداشته باشند؛ این آرزوی قلبی من است و در همین رابطه از صفر تا ۱۰۰ خیاطی را به آنها یاد می‌دهم.

این بانوی کارآفرین رمز موفقیت خود را اعتماد به نفس، استعداد و انگیزه دانست و گفت: از والدین و خانواده‌ها نیز می‌خواهم مانع شکوفایی استعدادهای دخترانشان نشوند و بستر شکوفایی هر چه بیشتر فرزندانشان را با ترغیب و تشویق و نیز حمایت‌های دلگرم‌کننده خود فراهم کنند چرا که حمایت، ترغیب و تشویق خانواده‌ از نقش مؤثری در شکوفایی استعداد هر فرد دارد و اشتغال را تنها برای فرزندان خود پشت‌میزنشینی ندانند.

وی تأکید کرد: در کنار آن در هر کسب‌وکاری علاوه بر استعداد، خودباوری، انگیزه، ترغیب و تشویق خانواده، بهره‌گیری از مشاوران و افراد متخصص در زمینه شغلی می‌تواند به هر فردی کمک بسیاری کند.

امیدی در پایان یادآور شد: باید این نکته را در نظر بگیریم که در هر شغلی باید کیفیت، خلاقیت و قیمت مدنظر قرار گیرد و بهترین محصول را وارد بازارکار کنیم تا همیشه موفق و پایدار باشیم و پیشرفت کنیم.


برچسب ها:,
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است