عصر زنان

کودکان ۵ تا ۵۹ ماهه یارانه می گیرند

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کودکان زیر ۵ سال را که نیازمند حمایت غذایی هستند و در خانواده الگوی تغذیه‌ مطلوبی ندارند، لذا دچار کم وزنی، کوتاه قدی و لاغری شدید می‌شوند را تحت پوشش حمایتی قرار می‌دهد.

به گزارش عصر زنان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کودکان زیر ۵ سال را که نیازمند حمایت غذایی هستند و در خانواده الگوی تغذیه‌ مطلوبی ندارند، لذا دچار کم وزنی، کوتاه قدی و لاغری شدید می‌شوند را تحت پوشش حمایتی قرار می‌دهد.

خانواده‌هایی که دارای فرزند می‌شوند، می بایستی از بدو تولد نوزاد خود، ماهانه با در دست داشتن کارت پایش رشد کودک به خانه‌های بهداشت مستقر در محله خود مراجعه نموده تا کودکان مورد پایش رشد قرار گیرند.

کارشناسان بهداشت ضمن اندازه‌گیری قد، وزن، دور سر و در سنین بالاتر توده بدنی کودک داده‌های به دست آمده را روی نمودار پایش رشد کودک درج می‌کنند.

چنانچه کودکی مبتنی بر استانداردهای موجود رشد نکرده باشد، خانه‌های بهداشت داده‌های حاصل شده کودک مورد نظر را به دانشگاه علوم پزشکی وزارت بهداشت انتقال داده و این وزارتخانه نیز کودکان زیر خط استاندارد رشدی را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی می‌کند.

وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی مبتنی بر استحقاق سنجی دهک های درآمدی، خانواده هایی که دهک ۱ تا ۷ درآمدی هستند، کودک مورد نظر را تحت پوشش حمایت غذایی قرار می‌دهند.

به این ترتیب فرزندان ۵ تا ۵۹ ماهه که دارای تغذیه نامناسب و رشد ناکافی هستند، به تشخیص خانه‌های بهداشت و وزارت بهداشت به وزارت کار و رفاه اجتماعی جهت حمایت غذایی معرفی می‌گردند.

لازم به ذکر است مبلغ این یارانه به خانواده‌های دهک ۱ تا ۵، یک میلیون تومان و خانواده‌های دهک ۶ تا ۷، ششصد هزار تومان است که به صورت ماهانه به حساب سرپرست خانواده واریز می‌شود.

طریقه استفاده از این یارانه به این شکل است که در زمان خرید از فروشگاه‌های مواد غذایی طرف قرارداد با کالابرگ الکترونیکی، با ذکر کد ملی و اینکه خواهان استفاده از طرح بهبود تغذیه کودک هستند، می‌توانند اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند.
اقلام انتخابی باید متناسب با آنچه وزارت بهداشت در جهت بهبود رشد و تغذیه کودک معرفی کرده، باشد. این اقلام شامل لبنیات، پروتئین، غلات، سبزیجات، میوه‌ها و مغزها است.

مبلغ تعلق یافته به سرپرست خانوار ماهانه شارژ می‌شود و در صورت عدم استفاده، یارانه باقی مانده به ماه بعد منتقل نمی‌گردد و فرصت خرید از دست خواهد رفت.

گفتنی است؛ کودکانی که مشمول این طرح می‌شوند، بایستی به طور مستمر و طی شش ماه توسط خانه بهداشت محله، مورد پایش رشد قرار گیرند و چنانچه طی شش ماه آتی رشد کودک بهبود یابد، از چرخه حمایتی خارج می‌گردد.
در صورتی که کودک پس از شش ماه از لحاظ رشد قدی و وزنی پیشرفتی حاصل نکرده باشد، الگوی تغذیه کودک توسط کارشناسان وزارت بهداشت بررسی می‌گردد.


برچسب ها:
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است