عصر زنان

به بهانه "روز جهانی دیابت"

تغییر سبک زندگی لازمه پیشگیری از دیابت

علائم دیابت در زنان در بسیاری از موارد مشابه مردان است. با این حال ممکن است زنان دیابتی علائمی متفاوت و اختصاصی را هم تجربه کنند.

به گزارش عصر زنان،در حال حاضر در حدود هشت میلیون نفر دیابتی در ایران داریم که با توجه به سبک زندگی امروزی افراد جامعه، این عدد می تواند هر روز بزرگ تر شود.

علائم دیابت در زنان در بسیاری از موارد مشابه مردان است. با این حال ممکن است زنان دیابتی علائمی متفاوت و اختصاصی را هم تجربه کنند. علائم و اختلالات متابولیکی که در دیابت برای زنان ایجاد می‌شود ممکن است به راحتی با علائم دیگر بیماری‌ها یا عارضه‌ها اشتباه گرفته شده و نادیده گرفته شود. از این رو بسیار اهمیت دارد که این علائم را بشناسید.

دیابت در زنان امکان ایجاد بیماری‌های قلبی را حدود ۴ برابر افزایش می‌دهد. این درحالی است که در سایر افراد، خطر مشکلات قلبی تنها ۲ برابر افزایش می‌یابد. اما این تنها یکی از مشکلات مربوط به دیابت برای زنان است.

بنابراین زنان باید در صورت بروز علائم این بیماری، مدیریت بیشتری داشته ‌باشند. این افراد ممکن است در معرض خطر عوارض مرتبط با دیابت نیز قرار گیرند. نابینایی و تاری دید، بیماری‌های کلیوی، عفونت مجاری ادراری و افسردگی از عوارض انواع دیابت هستند. اغلب علائم دیابت در زنان به شکل‌های مختلف بروز می‌کند.

برخی از علائم دیابت در زنان، تنها مختص به این جنس است. به این معنی که در دیگر افراد بروز نخواهد کرد. البته گاهی این علائم در بیشتر بانوان دیده ‌می‌شود، اما دلیل بر دیابت و قند خون نیست.

*عفونت های قارچی واژن و برفک واژن

بین قند خون بالا و عفونت قارچی واژن ارتباط نزدیکی وجود دارد. زنان مبتلا به دیابت نوع  یک یا دیابت نوع دو در قیاس با افراد سالم بیشتر در معرض ابتلا به عفونت قارچی هستند. یکی از علائم دیابت در زنان نیز، عفونت‌های قارچی واژن و برفک واژن است. افزایش قند ممکن است موجب رشد بیش از اندازه مخمرها در این ناحیه شود.

*خارش واژن

خارش واژن و ناحیه تناسلی یک مشکل آزاردهنده در زنان دیابتی به شمار می‌آید. این مشکل ناشی از آلرژی‌ها و تحریکات پوستی و یا بیماری‌هایی مانند دیابت است. در هر صورت بروز عفونت و قارچ در این ناحیه، موجب خارش واژن در زنان خواهد شد.

*ادرار دردناک

به دلیل عدم گردش خون صحیح در هنگام بروز دیابت در بانوان، عفونت در دستگاه ادراری و تناسلی زنان ایجاد خواهد شد. البته این مشکل تنها در برخی از افراد مبتلا به دیابت بروز می‌کند. ادرار دردناک و سوزش ادرار نیز به واسطه وجود عفونت در مجاری ادراری به وجود می‌آید. احساس سوزش، ادرار دردناک و ادرار خونی نتیجه عفونت است که اگر درمان نشود عفونت کلیه را به وجود می‌آید.

*عفونت های ادراری

همانطور که گفته‌ شد بروز عفونت‌ ادراری در بیماران مبتلا به دیابت بسیار زیاد است. برای پیشگیری از عفونت ادراری توصیه می‌شود که:

– آب زیاد بنوشید.
– لباس زیر نخی بپوشید.
– نگذارید مثانه‌تان مدت طولانی پر بماند.

دیابت در زنان می تواند علائمی مانند عفونت واژن و عفونت ادراری، خارش و سوزش واژن داشته باشد. کاهش میل جنسی و ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیسیتک از علائم این بیماری در زنان است.

*اختلال عملکرد جنسی زنان

یکی از علائم دیگر دیابت در زنان، اختلال عملکرد جنسی در این افراد است. اختلال عملکرد جنسی (SD) از مشکلات شایع و مهم در زنان دیابتی است. بروز مشکلات ناشی از این بیماری و درگیری دستگاه تناسلی با آن، از عوامل اصلی بروز این اختلال است.

همچنین قند خون بالا می‌تواند باعث نوروپاتی دیابتی شود و اعصاب را تحت تاثیر خود قرار دهد و حس در پا و دست را کاهش دهد. این موضوع حس در ناحیه، واژن را تحت تاثیر قرار داده و کاهش میل جنسی در زنان را شاهد هستیم.

*سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع‌ترین دلایل ناباروری در زنان است. زنان مبتلا به این سندرم، به انسولین مقاوم هستند. در واقع بدن آنها قادر به تولید انسولین است؛ اما امکان استفاده بهینه از آن را ندارد. این مشکل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را بیشتر می‌کند. این زنان همچنین سطح بالاتری از آندروژن (هورمون مردانه) را دارند. در واقع یکی از مشکلات ناشی از دیابت در زنان، وجود این سندروم است که نوعی مقاومت به انسولین را ایجاد می‌کند.

 

زن و دیابت

علائم دیابت پنهان در زنان چیست؟

اگر میزان سطح گلوکز خون در افراد کمی بیشتر از حد نرمال باشد در معرض دیابت خاموش قرار دارند. اگرچه بیماران دیابت پنهان جزو افراد دیابتی محسوب نمی‌شوند؛ ولی بسیار در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. بنابراین با رعایت برخی نکات می‌توانند آن را به راحتی کنترل کنند.

چه خانم هایی بیشتر در خطر ابتلا به دیابت هستند؟

همانطور که می‌دانید گاهی امکان جلوگیری از بروز دیابت وجود ندارد. زیرا برخی از انواع دیابت به صورت وراثتی منتقل می‌شوند، اما می‌توان با کنترل این بیماری، از عوارض شایع آن در امان ماند. زنانی که افزایش وزن دارند، بیشتر در معرض این عوارض هستند. بنابراین قدم اول در مبارزه با دیابت، کاهش وزن است.

دیابت و یائسگی و بارداری

دیابت در زنان یائسه و بالای ۵۰ سال بیشتر از مردان بروز می‌کند.

علائم دیابت در زنان هر ساله حدود ۱۰ درصد از بارداری‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این اختلال در بانوان بسیار شایع است. برخی از زنان در معرض خطر بیشتری خواهند بود. مثلا کسانی که اضافه وزن یا چاقی مفرط دارند. سن بیش‌تر از ۲۵ سال یا داشتن سابقه خانوادگی دیابت نوع ۲ نیز می‌تواند موجب افزایش خطر این عارضه شود. معمولا دیابت نوع ۲ نسبت به نوع ۱ در دوران بارداری شایع‌تر است.

با توجه به مطالب ذکر شده، بهتر است ورزش و غذای سالم را برای پیشگیری از بروز دیابت در برنامه خود قرار دهیم. امروزه زنان بسیار کم‌تحرک هستند و میزان بروز چاقی در این افراد نیز بیشتر است. در نتیجه بیشتر از مردان دچار بیماری قند خون خواهند شد. یکی از راه‌های خوب برای پیشگیری از ابتلا به دیابت و تشخیص به موقع آن انجام آزمایش‌های روتین چکاپ است. در چکاپ بدن آزمایش قند خون ناشتا هم انجام می‌شود که می‌تواند به پزشک اطلاعاتی در مورد عملکرد صحیح سیستم تنظیم قند خون بدهد.


برچسب ها:, , ,
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است