عصر زنان

چه میزان درباره سلامت اندام جنسی خود آگاهی دارید؟

اندومتریوز را می‌توان به عنوان یک بیماری در نظر گرفت، بافتی که به طور معمول داخل رحم وجود دارد، در این گروه در خارج از حفره رحمی دیده می‌شود، به طوری که ضایعات می‌توانند در بخش‌های مختلف بدن به ویژه نزدیکی تخمدان ها رویت شوند. 

به گزارش عصر زنان، آگاه بخشی زنان به منظور ارائه و افزایش سطح سلامت به خصوص سلامت اندام جنسی زنانه و مبارزه با پیش داوری ها و باورهای نادرست درباره آن نیاز امروز جامعه است.

آندومتریوز چیست؟

ممکن است سوال بسیاری از افراد باشد. خوشبختانه حال اطلاعات عمومی درباره شواهد بیماری‌های مختلف زنان افزایش یافته است و این آگاهی کمک می‌کند با تشخیص زودهنگام بتوان این وضعیت را بهبود بخشید.

آندومتریوز را می‌توان به عنوان یک بیماری در نظر گرفت، بافتی که به طور معمول داخل رحم وجود دارد، در این گروه در خارج از حفره رحمی دیده می‌شود، به طوری که ضایعات می‌توانند در بخش‌های مختلف بدن به ویژه نزدیکی تخمدان ها رویت شوند.

علائمی که اغلب ظاهر می شوند:

علائم زیادی با آندومتریوز مرتبط است. با این‌حال علامت اصلی آن احساس درد است. این درد می‌تواند شدید یا خفیف باشد و معمولاً در شکم، ناحیه لگن و کمر احساس می‌شود. اگرچه اندومتریوز یک بیماری شایع است، اما همه افراد علائم آن را تجربه نمی‌کنند.
افرادی که موارد زیر را داشته باشند ممکن است به آندومتریوز مبتلا باشند:

* قاعدگی دردناک و سنگین

*درد هنگام رابطه جنسی

*درد لگنی و مشکلات حاملگی

*دردهای قاعدگی بسیار شدید

*خونریزی غیرطبیعی واژینال بین پریودها

*خونریزی واژینال یا لکه بینی پس از یائسگی

*درد شکم یا کمردرد در طول قاعدگی یا در بین قاعدگی

 *ناباروری (مشکل باردار شدن)

هیچ ارتباطی بین علائم آندومتریوز و شدت بیماری وجود ندارد. برخی از افراد ممکن است لکه‌های اندومتریوز بسیار کمی داشته باشند و همچنان درد شدیدی را تجربه کنند. افراد دیگر ممکن است اندومتریوز شدید داشته باشند، اما درد زیادی را تجربه نکنند.

اگر چه اغلب گروه درگیر را بانوان تشکیل می دهند که در بازه سنی ۲۰ تا ۴۵ سال هستند، اما گروهی نیز ممکن است سن کمتری داشته و حتی گروهی در سنین نزدیک به یائسگی هستند.

 

شیوع آندومتریوز

اندومتریوز اگر چه شیوع بالایی بین بانوان دارد، اما متاسفانه به دلایل مختلف بسیاری از افراد قادر به تشخیص دقیق مشکل خود نیستند به طوری که همواره با تشویش و نگرانی مواجه هستند. پزشکان و متخصصان زبده می‌توانند با معیارهای تشخیصی، چنین فرآیندی را ممکن می کنند.

اندومتریوز یک یافته ی بسیارنادر درسیستم ادراری تناسلی مردان نیز است و تابه امروز موارد بسیارنادری ازآن گزارش شده است.

 

تشخیص آندومتریوز چگونه صورت می گیرد؟

اندومتریوز برای برخی از افراد علائم محسوسی را به همراه دارد و گروهی نیز علیرغم درد همیشگی، چندان چنین شواهدی را جدی نمی‌گیرند و تنها با مسکن درد را التیام می بخشند. متخصص زنان برای تشخیص نهایی معیارهای مختلفی را در نظر می گیرد. علاوه بر معاینه فیزیکی ممکن است، سونوگرافی، آزمایش خون و یا لاپاراسکوپی را تجویز نماید.

متخصصان توصیه می‌کنند اگر با شواهدی مانند فشار و درد بعد از رابطه جنسی، دردهای جسمانی طولانی مدت و یا خونریزی های بین دوره‌ای مواجه هستید، هر چه سریعتر برای ارزیابی اقدام نمایید.

ممکن است برخی از افراد با چندین چالش مواجه باشند، اما برای گروهی چندان ناهنجاری مشخص نباشد، اما سونوگرافی می تواند شواهد بهتری را به نمایش بگذارد: از جمله می‌توان به شکل تخمدان ها و دیگر ساختارهای لگن اشاره کرد.

لاپاراسکوپی را می توان به عنوان یک ابزار کارآمد برای تشخیص قطعی در نظر گرفت که اغلب گروهی که با تشدید این معضل مواجه هستند، از این طریق شناسایی می شوند.

سونوگرافی واژن نیز از دیگر شیوه هایی است که برای تشخیص کیست آندومتریوز تخمدان و ضایعات لگن کاربردی معرفی می‌شود. ام آر آی نیز برای ارزیابی که وضعیت اندومتریوز قابل توجه پزشکان است.

راهکار های درمان آندومتریوز

بدیهی است افرادی که دچار چنین عارضه ای می شوند، می خواهند به سرعت از شر آن خلاص شوند و دیگر علائم آزار دهنده آن را تجربه نکنند. به همین دلیل است که به پزشک درمانگر مراجعه می کنند. در این میان متخصص می تواند از راه های درمانی متفاوتی برای کاهش علائم عارضه استفاده کند. بهتر است بدانید محققین تا کنون درمان قطعی آندومتریوز را کشف نکرده اند و روش های مذکور به منظور کاهش علائم و رفع موقتی این بیماری کاربرد دارند.

دارو درمانی: تجویز برخی از دارو های مسکن به منظور جلوگیری از بروز درد های شدید در نواحی بدن بیمار، نه به عنوان راهی برای درمان

هورمون تراپی: این روش هم از درد های شدید می کاهد، زیرا با افزایش یا کاهش ترشح هورمون های زنانه باعث ضخامت بیشتر آندومتر می شود و بعد با خونریزی ریزش پیدا می کند. علاوه بر مسکن درد ها باعث کاهش رشد و حجم بافت آندومتر می شود.

عمل جراحی: با برداشتن بافت آندومتریوز از طریق عمل جراحی در صورتی که رحم و تخمدان ها سالم باقی بمانند می توان بارداری را تجربه کرد.

روش های کمک باروری: بسیاری از روش های درمان ناباروری برای درمان آندومتریوز هم به کار آمده است، این روش ها برای بارداری مناسب تر از جراحی است.

هیستروکتومی: این روش جراحی در مواردی شدید تر استفاده می شود اما متاسفانه با شرایط این نوع جراحی دیگر امکان بارداری مجدد وجود ندارد.


برچسب ها:, ,
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است