عصر زنان

طرح بیمه زنان خانه‌دار روستایی از وعده تا عمل فاصله دارد

تمامی زنان روستایی دارای سه فرزند و بیشتر پس از شش ماه از اجرا شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تحت پوشش بیمه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر قرار می گیرند.

به گزارش عصر زنان، زنان خانه‌دار روستایی مورد توجه دولت قرار گرفته‌اند، طرحی که با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پررنگ‌تر شد و طی آن دولت متولی حمایت بیمه‌ای و درمانی از مادران غیر شاغل روستایی در مناطق کم برخوردار شده است. در این طرح قرار است زنان خانه‌دار که تا پیش از این‌ها در هیچ یک از مشاغل دولتی و خصوصی حضور نداشته و دارای سه فرزند یا بیشتر هستند، از حمایت‌های بیمه‌ای و درمانی دولت برخوردار شوند.

براساس آخرین آمار‌ها، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار زن غیر شاغل روستایی در کشور وجود دارد که تحت حمایت بیمه‌ای و بازنشستگی نیستند و قرار است در آینده نزدیک زیر چتر حمایت‌های صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی قرار بگیرند.

تصویب قانونی برای حمایت از مادران ایرانی

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آبان ماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. این قانون در راستای توجه به خانواده، جمعیت و جامعه مصوب شده و ۷۳ ماده قانونی دارد. یکی از بندهای این قانون تازه مصوب شده در کشور به امور زنان خانه دار در روستاها و شهرها پرداخته است، ماده ای که به موجب آن قرار است تمامی زنان روستایی دارای سه فرزند و بیشتر پس از شش ماه از اجرا شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تحت پوشش بیمه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر قرار گیرند.

در ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آمده است که: «دولت مکلف است در راستای اجرای بند «ب» ماده (۱۰۳) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حداکثر شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، با تقویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نسبت به بیمه مادران خانه دار دارای سه فرزند و بیشتر به شرح ذیل اقدام کند.»

در این ماده قانونی که از خانواده و جمعیت حمایت می کند تأکید شده که حق بیمه مادران غیرشاغل دارای سه فرزند و بیشتر ساکن مناطق روستایی و عشایر از سوی دولت باید پرداخت شود. همچنین در این ماده آمده است که با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازای هر فرزند دو سال به سوابق بیمه ای بیمه گذار افزوده شود.

اجرای طرح بیمه مادران خانه‌دار دارای سه فرزند و بیشتر

پس از مکلف شدن دولت برای تحت پوشش قرار دادن زنان خانه دار دارای ۳ فرزند و بیشتر این وظیفه به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر محول شد.

براساس آمار ثبت‌ احوال یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر زنان و مادران غیرشاغل در روستا‌ها ومناطق عشایری می توانند تحت پوشش بیمه اجتماعی در صندوق بر اساس ماده (۲۱) قانون حمایت از خانواده قرارگیرند که قرار است با تخصیص بودجه و اعتبار مورد نیاز ما بتوانیم این مهم را اجرایی کنیم.

گفتنی است؛ مجلس شورای اسلامی آیین نامه جوانی جمعیت را تصویب کرد که ماده ۲۱ آن مرتبط با صندوق است و می‌گوید مادرانی که در مناطق روستایی و عشایری زندگی می کنند و خانه‌دار هستند و سه فرزند یا بیشتر دارند به صورت رایگان بیمه می‌شوند که این افراد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند، طبق قانون اگر فرزند بیشتر هم به دنیا بیاورند دو سال سابقه بیمه به آنان اضافه می‌شود.

کدام زنان خانه‌دار امسال بیمه می‌شوند؟

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ،۲۳ مهرماه امسال در هفتمین همایش بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی با تأکید بر اینکه اجرای بیمه زنان خانه دار روستایی در کشور، گفته است: بیمه زنان خانه دار دارای سه فرزند و بیمه زوجین دهه شصت روستایی با همراهی دهیاری ها تا پایان امسال اجرایی می‌شود.

زنان تحت پوشش صندوق چند نفر هستند؟

از ۳۱۹ هزار بیمه شده جدید در سال گذشته، ۱۳۳ هزار و ۵۰۹ نفر ۴۲درصد را زنان تشکیل می‌دهند، ۱۸۵ هزار و ۳۸۶ نفر معادل ۵۸ درصد را مردان تشکیل می‌دهند و این نسبت ها تعدیل پیدا می کند. از ضریب پوشش ۳۸ درصدی زنان در سال ۱۴۰۰ به ۴۲درصدی در سال ۱۴۰۱ این صندوق رسیده است.

چند زن در روستاها بیمه شده‌اند؟

براساس آمارهای اعلام شده این سازمان در سال گذشته، صندوق بیمه روستایی در مجموع ۲میلیون و ۴۶۱ هزار و ۱۸۵ عضو دارد که یک میلیون و ۹۰۲ هزار و ۷۵۲ نفر از آنها مرد و ۵۵۸ هزار و ۴۳۳ نفر از آن ها نیز زن هستند. در این میان سهم زنان از بازنشستگی پیش از موعد ۲هزار و ۴۸۸ نفر، در میان از مستمری از کارافتادگی ۷۱۷ نفر و فوت و مستمری فوتی نیز به ترتیب هزار و ۹۲۰ و ۹۹۶نفر است که بیانگر رشد چشمگیر توجه به زنان روستایی است.

از وعده تا عمل؛ بیمه زنان روستایی دارای ۳ فرزند به کجا رسید؟

در حالی که مدیران دولتی از اجرای قریب الوقوع و احتمالی بیمه زنان روستایی دارای ۳ فرزند و بیشتر از سوی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر سخن می‌گویند اما نشانه‌هایی از تحت پوشش قرار گرفتن یک میلیون و ۲۰۰ هزار زن غیر شاغل در روستاها و مناطق کم برخوردار در دولت دیده نمی شود.

باید دید با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲، آیا وعده تحت پوشش قرار دادن یک میلیون و۲۰۰ هزار زن غیر شاغل روستایی دارای ۳ فرزند در کشور اجرا خواهد شد یا مسئولان آن را به فراموشی خواهند سپرد.


برچسب ها:, ,
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است