عصر زنان

چه زمان از روز مکمل غذایی مصرف کنم؟

انواع مختلفی از ویتامین‌ها و همچنین مولتی ویتامین‌ها وجود دارد. بهترین زمان برای مصرف انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به عملکرد و ماهیت این مواد مغذی بستگی دارد.

به گزارش عصر زنان، پزشکان توصیه می‌ کنند مولتی ویتامین‌ها، صبح‌ها همراه یا طی ۳۰ دقیقه پس از صبحانه مصرف شوند. در این صورت، جذب بهتری خواهند داشت. مصرف صبحگاهی آنها موجب افزایش احتمال استفاده‌ی کامل بدن از این فرآورده‌ها در طول روز می‌شود. زمان ایده‌آل برای مصرف مولتی ویتامین‌ها در طول صبح است، زیرا این زمانی است که بدن شما مواد مغذی ندارد و به انرژی اضافی جهت عملکرد و کارهای روزمره نیاز دارد.

انواع مختلفی از ویتامین‌ها و همچنین مولتی ویتامین‌ها وجود دارد. بهترین زمان برای مصرف انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به عملکرد و ماهیت این مواد مغذی بستگی دارد. از آنجایی که بیشتر مواد معدنی و ویتامین‌ها عناصر غذایی ساده‌ای هستند که در غذای معمول ما یافت می‌شوند، زمانی که همراه غذا مصرف شوند به بهترین وجه جذب و هضم می‌شوند. به همین دلیل است که بیشتر پزشکان به شما توصیه می‌کنند مکمل‌های ویتامین خود را در طول وعده‌ی غذایی مصرف کنید.

برخلاف ویتامین‌های محلول در آب، بدن ما ویتامین‌های محلول در چربی را با استفاده از چربی‌ها جذب می‌کند. مصرف این مکمل‌ها همراه با مواد غذایی غنی از روغن یا چربی‌ها ضروری است.

بنابراین توصیه می‌شود، ویتامین‌های محلول در چربی مانند A,D,E,K همراه غذای چرب مصرف شوند. ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین C و ویتامین‌های گروه B در آب محلول هستند و نیازی به مصرف همراه غذا ندارند.

فولیک اسید حدود ۱.۷ برابر فولات طبیعی جذب می‌شود و اگر با معده‌ی خالی مصرف شود، این میزان به دو برابر می‌رسد.

مصرف برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین C و ویتامین‌های گروه B مخصوصا B12 به دلیل خواص محرک این ویتامین‌ها در صورت مصرف شبانه می‌تواند موجب بروز اختلالات خواب شود.
به ویژه در افراد حساس به محرک‌ها توصیه می‌شود که این فرآورده‌ها با فاصله از زمان خواب مصرف شوند. ویتامین‌های B6 و B12 می‌توانند باعث ایجاد رویاهای زنده شوند و بر الگوی خواب شما تاثیر بگذارند.

درصورت تجویز هم‌زمان کلسیم و آهن، حتما رعایت فاصله‌ی زمانی مصرف این دو دارو با هم را مدنظر داشته باشید. افرادی که برای استئوپروز، کلسیم و برای کم‌خونی آهن مصرف می‌کنند، باید صبح‌ها آهن و در زمان دیگری مثلا شب، کلسیم مصرف کنند، در غیراین‌صورت، آنها برای جذب در دستگاه گوارش رقابت کرده و جذب یکدیگر را کاهش می‌دهند.

درصورت تجویز هر دو فرآورده‌ی B12 و اسید فولیک، توصیه می‌شود هر دو را با هم مصرف کنید تا جذب بهتری داشته باشند. در واقع، اگر مکمل‌های اسید فولیک را به تنهایی مصرف کنید، ممکن است کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 را بپوشاند و این می‌تواند منجر به آسیب عصبی شود که قابل جبران نیست. ویتامین B12 و اسید فولیک را می‌توان برای بهترین نتیجه با هم مصرف کرد.

از مصرف هم‌زمان مقادیر زیاد ویتامین E به همراه ویتامین K اجتناب کنید، چون ویتامین E در روند مکانیسم فعالیت ویتامین K تداخل ایجاد کرده و موجب افزایش ریسک خونریزی می‌شود. رعایت توجه به این تداخل با وارفارین هم توصیه می‌شود.

بهترین زمان مصرف آهن، مصرف آن با معده‌ی خالی است. در صورت بروز عوارض گوارشی می‌توان همراه غذا مصرف کرد، هر چند جذب آن کاهش پیدا می‌کند. برای ایجاد جذب بهتر آهن، درصورت مصرف آهن یک فاصله‌ی زمانی بین آهن و مصرف شیر، پنیر و ماست، تخم‌مرغ، غلات، اسفناج، چای یا قهوه و حبوبات و مکمل‌های کلسیم و آنتی اسیدها مدنظر قرار دهید.

در ارتباط با کلسیم، مصرف آن بستگی به ملح به کار رفته دارد. کلسیم سیترات را می‌توان بدون توجه به زمان غذا مصرف کرد. کلسیم کربنات برای جذب نیاز به محیط اسیدی معده دارد و توصیه می‌شود همراه غذا مصرف شود. مصرف غذا می تواند به جذب بهتر کلسیم کربنات و کاهش عوارض گوارشی آن کمک کند. غذاهای حاوی اگزالات، غلات و سبوس، جذب کلسیم را کاهش می دهند.

مکمل‌های زینک اگر حداقل یک ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف شوند بیشترین تاثیر را دارند. با این حال، اگر مکمل‌های زینک باعث ناراحتی‌های گوارشی شوند، می‌توانند همراه با غذا مصرف شوند.

توصیه می‌شود مکمل‌های منیزیم به منظور بهبود جذب و نیز کاهش احتمال اسهال ناشی از منیزیم، همراه غذا مصرف شوند.


برچسب ها:
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است