عصر زنان

“فیتنس چلنج” مرزبندی جنسیتی نمی شناسد

زنان به اشتباه بر این باورند که ورزشکاران زن دارای بدنی مردانه و خشن هستند. در واقع وجود هورمون تستوسترون در بدن مردان باعث عضلانی شدن بدن آنها می شود. تمرینات شدید ورزشی، میزان ترشح و تولید این هورمون را در بدن مردان افزایش می دهد. در حالی که مقدار این هورمون در بدن زنان بسیار کم است و افزایش فعالیت بدنی برای زنان تاثیری در افزایش میزان ترشح این هورمون ندارد.

به گزارش عصر زنان، برای اولین بار تیم ملی فیتنس چلنج بانوان ایران به مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ لبنان اعزام می شود.

مسابقات فیتنس چلنج قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ از ۳ لغایت ۵ شهریورماه به میزبانی لبنان برگزار خواهد شد.

فیتنس چلنج به عنوان یک رشته سالم و یک سبک زندگی توانسته است، در مدت زمان کوتاه علاقه مندان زیادی را جذب کند.

نام ورزش فیتنس چلنج برای بسیاری از ما تازگی دارد و در نگاه اول آن را مترادف بدنسازی و یا پرورش اندام می دانیم.

فیتنس چلنج (Fitness Challenge) چیست ؟

فیتنس چلنج که واژه انگلیسی می باشد ،به معنی چالش بدنسازی می باشد. هدف این رشته بیشتر از یک مورد می باشد که ورزشکاران با تمرینات و حرکات مختلف، خود را به چالش می کشند، لذا چندین حرکت تعریف می شود که زمان به پایان رسیدن این حرکات بسیار حائز اهمیت بوده و تعیین کننده برنده مسابقه می باشد.

به بیان بهتر، ورزشکاران رشته پرورش اندام یا بدنسازی در این ورزش خود را به چالش می کشند و این ورزش به گونه ایی می باشد که چندین آیتم از حرکت بدنسازی به صورت متوالی توسط داوران طراحی می شود که آن حرکات می تواند پرش روی جعبه، حرکت پارالل، حرکت لانچ راه‌رفتنی، حرکت سیت‌آپ با وزنه و حرکت برپی با دمبل و چنین مواردی باشد که هر کدام از شرکت کنندگان کمترین زمان را برای انجام این موارد داشته باشد، پیروز میدان خواهد بود.

رشته فیتنس چلنج رشته جدیدی است که فدراسیون جهانی بدنسازی در سال ۲۰۲۱ بنا کرده و برخلاف دیگر مسابقاتش، چالش تناسب ‌اندام و نمایش بدن یا همان فیگور گرفتن را ندارد.

بدنسازی و فیتنس در زنان

بدنسازی و فیتنس دو ورزش کاملا مجزا از همدیگر هستند که اکثرا این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. مطمئنأ افرادی که به دنبال ورزش هستند، باید هدف خود را از انجام تمرینات بدنی بدانند. اینکه به دنبال ساخت بدنی با حجم عضلانی هستند یا می‌خواهند قدرت ماهیچه‌های خود را افزایش دهند؛ گاهی ندانسته ورزش کردن و عدم شناخت کافی از ورزشی که انجام می‌گیرد، منجر می‌شود به هدف مورد نظر خود نرسند.

تفاوت بدنسازی و فیتنس

افرادی که به رشته های مختلف وارد می شوند، دارای شرایط متفاوتی هستند. برای مثال فردی که از استخوان بندی درشتی برخوردار است و هیکل درشتی دارد، عموماً وارد رشته بادی بیلدینگ می شوند. اما افرادی که از استخوان بندی درشتی برخوردار نیستند و هیکل جمع و جوری دارند، رشته فیتنس برای آن ها بهترین گزینه پیش روست. در اصل در رشته بدنسازی اصولا حجم زیادی به بدن داده می شود و تمرینات آن تعداد کم وزنه با حداکثر سنگینی است، اما در فیتنس هدف تقویت قدرت عضله ای است و در آن تعداد وزنه های بالا با وزن متوسط می باشد. در اصل در فیتنس نیازی به تمرین با وزنه هایی سنگین نیست. وزنه زدن نیز راحت‌ترین راه برای رسیدن به توده عضلانی است. هدف اصلی در بدنسازی حجیم ساختن بدن و در فیتنس، متناسب و خوش فرم نمودن آن است. در فیتنس سوزاندن چربی های اضافه نیز صورت می گیرد. در بدنسازی اصولا دوره ای به اسم دوره حجم و افزایش وزن وجود دارد، در حالی که در فیتنس دلیلی برای افزایش حجم و افزایش وزن وجود ندارد. این ورزش به دلیل ظرافت خود بیشتر مورد توجه بانوان است و بدنسازی مورد علاقه آقایان است. این ورزش معمولا به تمرین کمتری با وزنه نیاز دارد و یک جلسه تمرین بدنسازی حدود ٣ برابر زمان بیشتری می گیرد. بدنسازان نیز به دلیل تمرینات سنگین خود نیاز به مصرف پروتئین بیشتر دارند در حالی که افرادی که در فیتنس فعالیت می کنند نیازی به مصرف پروتئین ندارند. علاوه بر این ها این رشته ورزشی رژیم غدایی متفاوتی از بدنسازی دارد و برای فیتنس باید رژیم سنگین تری را رعایت کرد در حالی که رژیم بدنسازی باید علاوه بر رعایت رژیم غذایی به مصرف زیاد پروتئین اقدام کرد. در فیتنس با یک بدن فرم گرفته، شکم عضله ای و پاهای سفت و عضله ای روبرو می شویم، اما در بدنسازی هیچ ظرافتی دیده نمی شود و بیشتر، حجم عضله ها به چشم می آید.

افرادی که به رشته ورزشی فیتنس وارد می شوند، حدود یک سال و نیمطول می کشد تا به نتیجه مطلوب دست یابند؛ این در حالی است که تمام برنامه ورزشی و برنامه غذایی و تمرینات هوازی را به طور منظم و پی در پی انجام داده و از وقفه انداختن بین تمرینات آن خودداری کنند.

در واقع باید گفت هر چند که فیتنس نسبت به بادی بیلدینگ و بدنسازی ظرافت بیشتری دارد و بادی بیلدینگ ظرافت خاص فیتنس را ندارد، اما باید یادآور شد که این موضوع اصلا از محبوبیت بدنسازی کم نکرده و این رشته طرفداران خاص و همیشگی خودش را دارد. اما افرادی که سعی دارند ورزش را برای سلامتی خود انجام دهند و بدن خود را در معرض نمایش قرار ندهند، رشته فیتنس را انتخاب کرده تا خود از سلامتی و فرم خاص بدنشان لذت ببرند.

نکته حائز اهمیت اینکه استفاده از مکمل نیز در ورزش فیتنس بسیار اندک و محدود است.

تمرینات فیتنس با اهداف زیر اجرا و دنبال می شود:

کشش و انعطاف پذیری عضلات 

تقویت عضلات

آمادگیِ جسمانی 

آمادگیِ قلبی – عروقی

 

فیتنس بانوان

به طور معمول، زنان ایرانی به دلایلی چون کمبود وقت، پول و امکانات، مسائل اجتماعی، کمبود علاقه، ناآگاهی، عدم مهارت و توانایی و مشکلات سلامتی مشارکت کمی در فعالیت های ورزشی دارند. در حالی که وجود زنان در فعالیت های ورزشی شادی و نشاط و سلامتی جسم و روح جامعه را به همراه خواهد داشت.

فیتنس بانوان در بعد جسمانی و روان شناختی موجب زیبایی و تناسب اندام، تقویت و درمان جسم، آرامش روان و اعصاب، افزایش اعتماد به نفس، تخلیه انرژی و عامل پیشگیری از استرس و افسردگی در زندگی روزمره می شود و نیز در بعد اجتماعی تاثیرات فراوانی بر زندگی اجتماعی بانوان دارد، به طوری که ورزش موجب جلوگیری از آسیب اجتماعی، افزایش تعاملات اجتماعی، گذران اوقات فراغت، کارایی در زندگی روزمره و سلامت و نشاط اجتماعی است.

از طرفی عدم تحرک در زنان ایرانی باعث شیوع پوکی استخوان و روماتیسم مفصلی شده است.

زنان به اشتباه بر این باورند که ورزشکاران زن دارای بدنی مردانه و خشن هستند. در واقع وجود هورمون تستوسترون در بدن مردان باعث عضلانی شدن بدن آنها می شود. تمرینات شدید ورزشی، میزان ترشح و تولید این هورمون را در بدن مردان افزایش می دهد. در حالی که مقدار این هورمون در بدن زنان بسیار کم است و افزایش فعالیت بدنی برای زنان تاثیری در افزایش میزان ترشح این هورمون ندارد.


برچسب ها:, , , , , ,
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است