عصر زنان

به بهانه ۳۱اردیبهشت "ولادت حضرت معصومه«س» و روز ملی دختران"؛

ما به همه دخترانمان افتخار می کنیم

همه دختران، دختران این سرزمین هستند. خوب و بد ندارد. قاعده بازی هم این گونه نیست که فیلتری را برداریم و هر یک را که از فیلتر استانداردهای تعریف شده عبور کرد، نگهش داریم و مابقی را رها کنیم‌.

به گزارش عصر زنان، امروز روز ملی دختران است، اما کدام دختران؟

روز دختر می تواند فرصت مغتنمی باشد تا همه دختران کشورمان در کنار هم قرار گیرند، به دور از کلیشه های دست و پا گیر.

چه خوب است یک بار هم که شده، دختران را از روی ظاهر و چهره شان قضاوت نکنیم، دختر خوب، دختر بد نسازیم. جشن روز دختر را تنها مختص گروه خاصی از دختران نکنیم.

یادم می آید؛ وقتی نوجوان بودم، دختران جبهه راست و چپ نداشتند. آن زمان هم دختران بنا بر فرهنگ و هزار مولفه دیگر پوشش متفاوتی داشتند؛ ولیکن همه دختران را به راحتی می شد در یک جمع دید. آنها نیز در مقابل هم معذب نبودند و یا حتی حالت تدافعی به خود نمی گرفتند.

یادم می آید؛ نوجوان که بودم، جامعه تمرکزش بر روی قابلیت ها و توانایی های دختران بود و نه ظاهر آنها. حتی این گونه نبود که جامعه عده ای از دختران مورد پذیرش خود را پتکی بر سر دختران خارج از این استاندارد تعریف شده کند.

روز دختر در واقع زمانی باید باشد، در جهت حمایت از فرصت های بیشتر برای دختران و ارتقاء آگاهی در خصوص نابرابری هایی که دختران به خاطر جنسیت شان با آن مواجه هستند. روزی برای حمایت از آنان و تلاش برای دسترسی بهتر و بیشتر دختران به آموزش، اشتغال، حقوق قانونی، مراقبت های بهداشتی، ممانعت از خشونت، تبعیض و ازدواج زودهنگام و اجباری.

همه دختران، دختران این سرزمین هستند. خوب و بد ندارد. قاعده بازی هم این گونه نیست که فیلتری را برداریم و هر یک را که از فیلتر استانداردهای تعریف شده عبور کرد، نگهش داریم و مابقی را رها کنیم‌.

شاید شما هم تا به حال واژه سندروم دختر خوب به گوشتان خورده باشد.

سندرم دختر خوب چیست؟

سندرم دختر خوب از دوران کودکی آغاز می‌شود. دختران از دوران کودکی، دائم کلماتی مانند مودب باش، خانومانه رفتار کن، گذشت کن، ساکت و خوب باش را زیاد شنیده اند. این حرف ها باعث می‌شوند یاد بگیرند تا از دوران کودکی به دنبال جلب رضایت دیگران باشند و از خود گذشتگی کنند. به تدریج این اعمال سبب بروز اضطراب، خشم و ناراحتی می‌شود.

بهتر است از همین امروز که مصادف شده با روز ملی دختران شروع کنیم و مراقب باشیم، دختران سرزمینمان را گرفتار سندرم دختر خوب نکنیم.
احساس گناه همیشگی، ناتوانی در دفاع از حقوق خود و عدم تلاش برای گرفتن حق خود و بخشندگی بیش از حد را در وجودش نهادینه نسازیم.

بلکه اجازه دهیم؛ از خود دفاع کند. خود واقعی اش باشد. حق و حقوق خود را مطالبه کند و احساسات خود را سرکوب نسازد.

گفتنی ست؛ پذیرش دختران منافات با هیچ قانونی ندارد.

– مهدیه ملک شیخی تحلیلگر مسائل اجتماعی


برچسب ها:, , , , , , , , ,
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است