عصر زنان

تابوی تغییرات فیزیولوژیک بدن زنان در بستر فرهنگ کلیشه ای

در کشور ما هم بنا به فرهنگ مرسوم، عادت ماهانه زنان در فضای خانواده پنهان می ماند و متاسفانه گاه ابراز درد در این دوران نشان از بی حیایی زنان دارد . در هنگام تهیه ملزومات بهداشتی (نوار بهداشتی) از مغازه های محلی، شرمی همراه با گناه، شخص را در بر می گیرد و جالب تر اینکه فروشنده ها نیز نوار بهداشتی را مخفی کرده و در پوشش سیاه تحویل می دهند.

به گزارش عصر زنان، دیسمنوره به دردهای مربوط به قاعدگی می گویند که شایع ترین اختلال مربوط به عادت ماهانه است. بیش از نیمی از زنانی که پریود می شوند، حداقل یک بار در ماه این درد را تحمل می کنند. مواد شیمیایی طبیعی به نام “پروستاگلاندین” که در دیواره رحم ساخته می‌شوند مسئول بروز این درد هستند.
کارشناسان مسائل زنان اعتقاد دارند همانطوری که فردی بیمار با علائم بیماری از مزایای عدم توانایی موقتی بهره مند می شود در مورد عادات ماهانه هم تفاوتی نمی کند. بنابراین زنی که پریود دردناک دارد باید اجازه داشته باشد تا در خانه بماند و استراحت کنم.
بسیاری از خانم ها در زمان عادت ماهیانه روزهای پر درد و سختی را تحمل می کنند و زمانی که این دردها با کار کردن بیرون از منزل همراه می‌شود، تحملش بسیار سخت‌تر می‌شود، از طرفی وجود تابو های مختلف در فرهنگ های گوناگون سبب می‌گردد بسیاری از زنان این واقعیت را پنهان کنند و در محل کار سعی در مخفی کردن آن داشته باشند.
این موضوع در بعضی از فرهنگ ها مثل فرهنگ برخی مردم هند به گونه ای افراطی است که زنان در دوره ماهانه کثیف خطاب می شوند و حتی اجازه طبخ غذا هم ندارند. در کشور ما هم بنا به فرهنگ مرسوم، عادت ماهانه زنان در فضای خانواده پنهان می ماند و متاسفانه گاه ابراز درد در این دوران نشان از بی حیایی زنان دارد . در هنگام تهیه ملزومات بهداشتی (نوار بهداشتی) از مغازه های محلی، شرمی همراه با گناه، شخص را در بر می گیرد و جالب تر اینکه فروشنده ها نیز نوار بهداشتی را مخفی کرده و در پوشش سیاه تحویل می دهند.
کشورهایی که مرخصی پریود در آنها جا افتاده تر است، شامل ژاپن، هند، کره جنوبی و چین می شوند.
از میان کشورهای غربی، اسپانیا نخستین کشور غربی است که چنین مزایایی را برای زنان در نظر گرفته است. کشور اسپانیا طرحی را به تصویب رسانده که طبق آن به زنانی که پریود های دردناک دارند، این امکان داده می شود تا سقف سه روز در ماه از مرخصی با حقوق استفاده کنند.
ناگفته نماند، در حال حاضر کشورهایی مانند اندونزی، تایوان و زیمبابوه نیز تدابیر مشابهی اجرا می شود.
باید خاطر نشان کرد در رویکرد دولت ها به مرخصی پریود دو دیدگاه وجود دارد:
گروه اول اعتقاد دارند باید به زنان در زمان پریود مرخصی داده شود، تا این دوره راحت تر بگذرد.
گروه دوم بر این اعتقاد استوار هستند که مرخصی پریود نشان دهنده و القا کننده ضعف در زنان است و زنان باید در زمان پریود به صورت عادی در محل کار خود حاضر شوند
شما با کدام نظر موافق هستید؟
– مهدیه ملک شیخی تحلیلگر مسائل اجتماعی


برچسب ها:
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است