عصر زنان

سبک زندگی سلامت محور، لازمه زیست امروز زنان است

به طور کلی سبک زندگی سلامت محور شامل رفتار هایی است که فرد طی آن به تغذیه مناسب، ورزش، دوری از رفتارهای مخرب، استفاده از مواد مخدر و تشخیص نشانه های بیماری در بعد جسمی و کنترل عواطف و احساسات و کنار آمدن با مشکلات در بعد روانی، سازگاری و اصلاح روابط بین فردی در بعد اجتماعی اقدام می‌کند.

به گزارش عصر زنان، امروزه یکی از شاخص‌های اصلی ارزیابی سلامت در جوامع مختلف بررسی سبک زندگی سلامت محور است که عامل تعیین کننده برای پیشگیری از بیماری ها و کاهش میزان مرگ و میر و بهبود سطح سلامت عمومی افراد جامعه محسوب می شود.
به طور کلی سبک زندگی سلامت محور شامل رفتار هایی است که فرد طی آن به تغذیه مناسب، ورزش، دوری از رفتارهای مخرب، استفاده از مواد مخدر و تشخیص نشانه های بیماری در بعد جسمی و کنترل عواطف و احساسات و کنار آمدن با مشکلات در بعد روانی، سازگاری و اصلاح روابط بین فردی در بعد اجتماعی اقدام می‌کند.
افراد با سواد سلامت کافی، از سبک زندگی سالم تر و کیفیت زندگی بالاتری بهره مندند.
از سوی دیگر، سواد سلامت عنصری مهم در توانایی یک زن برای درگیر شدن با فعالیت های ارتقای سلامت و پیشگیری برای خود و خانواده‌اش محسوب می شود. بدون درک کافی از اطلاعات سلامت برای یک زن غیر ممکن خواهد بود که تصمیم گیری های آگاهانه منجر به پیامدهای مطلوب سلامت برای خود و خانواده اش داشته باشد.
آموزش در زمینه سلامتی و بهداشت امری بدیهی است؛ چرا که افراد با سواد سلامت کم و سطح آموزش پایین در معرض خطر بالاتری بوده و در مقایسه با افراد دارای سواد سلامت و آموزش بالاتر از احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری های مختلف برخوردار هستند.
عادات سالم بهترین راه برای پیشگیری از بیماری، طول عمر و شادمانی است.
اقدامات زیر در بهبود سلامت بانوان موثر هستند.

تحرک داشتن
ورزش یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از بیماری های قلبی و قوی نگه داشتن قلب و عروق است. هم چنین برای سلامت روان و استخوان ها مفید است.
حداقل چهار روز در هفته ۳۰ دقیقه ورزش را هدف قرار دهید. ورزش هوازی یا کاردیو بهترین گزینه است.

رژیم غذایی متعادل
رژیم غذایی مغذی اساس زندگی سالم است. علاوه بر کاهش وزن و حفظ آن، داشتن رژیم غذایی متعادل برای سلامت کلی بسیار مهم است. غذاهای خوب حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی هستند که برای رشد و سلامتی مهم هستند.
رژیم غذایی متعادل با پرهیز از غذاهای ناسالم شروع می شود. غذاهای بسته بندی و فرآوری شده اغلب مملو از شکر، نمک، چربی های ناسالم و کالری هستند.

حفظ سلامت در هنگام سالمندی
پیری بخشی اجنتاب ناپذیر از زندگی است. برای زنان، سالمندی سالم تا حد زیادی به زندگی سالم بستگی دارد.
رژیم غذایی سالم، فعال ماندن و انجام آزمایشات چکاپ منظم، می تواند دوران سالمندی سالمی را به شما هدیه دهد.
هم چنین می توانید با یادگیری مدیریت استرس و کنار آمدن با مسائل مربوط به سلامت روان که به طور طبیعی در طول زندگی ایجاد می شود، به کند شدن روند پیری کمک کنید.

زندگی جنسی سالم
سلامت جنسی یک مسئله مادام العمر برای زنان است.
در آغاز سال های جنسی تأکید بر سلامت جنسی بسیار اهمیت دارد‌. زنانی که دارای زندگی جنسی سالم هستند، ممکن است کمتر از مردان در معرض خطر بیماریهای قلبی _عروقی، فشار خون و یا حمله های قلبی قرار بگیرند.

بارداری
قبل از اقدام به بارداری، می توانید اقدامات مهمی را برای حفظ سلامت نوزاد آینده خود انجام دهید.
مراقبت از خود، مراقبت از نوزادان آینده شما است. برخی رفتارها، از جمله نوشیدن الکل و کشیدن سیگار، می
تواند به کودک آسیب برساند.

فرزندپروری
پدر و مادر بودن کار سختی است. با این حال، فوق العاده لذت بخش است.
کمک گر فتن از خانواده و دوستان، مشاور و روانشناس می تواند دوران فرزندپروری را برایتان شیرین و لذت بخش کند.

سلامت پستان
سرطان پستان یکی از شایع ترین انواع سرطان در میان زنان است. اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه دارید، خطر ابتلا به این بیماری برایتان بیشتر است.
به طور کلی بهتر است، زنان دو سال یکبار در سنین ۵۰ تا ۷۴ سالگی ماموگرافی انجام دهند. زنان با خطر متوسط ابتلا به سرطان، اولین غربالگری خود را باید در ۴۰ سالگی انجام دهند.
متخصصان پز شکی هم چنین زنان را تشویق می کنند، تا از سن ۲۰ سالگی به صورت ماهانه معاینه پستان های خود را انجام دهند.

با استرس مقابله کنید
استرس بیش از حد می تواند منجر به مشکلات زیر شود:
فشارخون
مشکلات گوارشی
کمردرد
مشکلات خواب
افزایش وزن

حفظ سلامت دهان و دندان
مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن از بیماری های لثه و دندان جلوگیری می کند، زیرا دا شتن دندان ها و لثه های سالم ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.


برچسب ها:
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است