عصر زنان

راهکارهای عملی حل تعارض میان همسران

پدید آمدن اختلاف و تعارض بین زن و شوهر طبیعی است. به دلیل ماهیت کنش ورزی همسران گاهی پیش می آید که اختلاف دیدگاه روی دهد یا نیازها برآورده نشود؛ در نتیجه همسران نسبت به یکدیگر احساس خشم، ناامیدی و ناخشنودی می کنند.

به گزارش عصر زنان، تعارض زناشویی عبارت است از نارضایتی مهم و مداوم در رابطه که حداقل توسط یکی از زوجین تجربه می شود و این موضوع بر کارکرد زوج مؤثر بوده و منجر به اختلافات دائمی می شود.
پدید آمدن اختلاف و تعارض بین زن و شوهر طبیعی است. به دلیل ماهیت کنش ورزی همسران گاهی پیش می آید که اختلاف دیدگاه روی دهد یا نیازها برآورده نشود؛ در نتیجه همسران نسبت به یکدیگر احساس خشم، ناامیدی و ناخشنودی می کنند.
در این مطلب به برخی راهبردهای موثر حل تعارض میان زوجین به همراه مصداق های عینی، ملموس و البته واقعی که در حفظ رابطه بسیار سودمند است اشاره می کنیم.

۱. جبران (بی اعتنایی نکردن، قهر نکردن)
وقتی در رابطه زن و شوهری ما، مشکل ایجاد می شود، ما با همـدیگر قهـر نمـی کنـیم، منتظـر نمـی مـانم تـا او بـا مـن صحبت کند من پیش قدم می شوم و با ایشان صـحبت مـی کـنم. در ایـن مواقـع همسـرم احساس می کند که کمتر مورد بی اعتنایی واقع می شود.

۲. برنامه ریزی برای مبارزه با مشکلات احتمالی
یک بار ماشین مان دست برادرشوهرم بود ایشان در حین آمدن به خانه تصادف کرد وخودش هم مقصربود، شـوهرم خیلی ناراحت شد وخواست با ایشان دعوا کنـد، امـا مـن بـا شـوهرم صـحبت کـردم اتفاق پیش می آید، خدا رو شکر که خودش آسیب ندید و مقداری از طلاهایم رو فروختم و ماشین را درست کردیم.

۳. بی اعتنایی به اختلافات جزئی
من و همسرم به کسی اجازه دخالت در مسائل خصوصی زندگی مان را نمی دهیم، وقتی بر سر موضوعاتی باهم بحث می کنیم خودمان باهم کنار می آییم.

۴. حفظ خونسردی در موقع مشکلات
در اوایل ازدواج مان وقتی که فرزند اولمان به دنیا آمد از لحاظ مالی وضع خوبی نداشتیم، وقتی که بیمار می شد من و همسرم خونسردی خود را حفظ می کردیم و بر خـدا توکـل داشـتیم و هیچ وقت برسر همدیگر داد نمی کشیدیم.

۵. گفتن خواسته های خود به همسر به طورمستقیم
من همیشه مسایل و اتفاقاتی که در زندگی روزمره مان می افتد با شوهرم در میان می گذاشتم، هیچ وقت نشد که من خواسته های خود را با واسطه شخص دیگری به شوهرم انتقال دهم و همسرم هم با من خیلی صادق است.

۶. کوچـک شـمردن مشـکلات
مشکلات هیچ گاه در رابطه زوجی ما خللی ایجاد نکرد و اعتقاد داریم کـه مشکلات حل می شوند.

۷. کنار آمدن و سازگار شدن (پذیرفتن کاستی ها و تفاوت ها، مسـائل را بـیش از حـد بزرگ نکردن)
بعضی از زن و شوهر ها وقتی با هم قهر هستند حالت دفاعی می گیرند. در این مواقع هر دو نفر مسئولیت خود را نادیده گرفته و خود را تبرئه می کنند و همچنـین ممکن است از روش هایی مثل شکایت دو طرفه استفاده کنند. در این حالت زوج روزگـار سختی را می گذراند.
خیلی از خانم ها حساس هستند که اول باید بریم خانه پدر من، بعد بریم خانه پدر شما، من اصلاً اینطور نیستم، روی چنین مسائلی اصـلاً حساس نیستم و رعایت کردن چنین مواردی هـم بـه رابطـه زوجی ما خیلی کمک کرده است.

۸. اطمینان دادن (اعتقاد به این که قصد و نیـت همسـر خـوب اسـت، شـوخی کـردن، نادیده گرفتن اشتباهات همسر)
گـاهی اوقات رفتارهـای مخـالف خواسـت یکدیگر داشتیم، به ایشان احترام می گذاشتم و هرگز حس نمی کردم که همسرم دشمن خانواده ام است و اطمینان داشتم که ایشان قصد آزار دادن من را ندارد. زوجین اگر به نیت انجام عمل از طرف همسر توجه داشته باشند، رفتارهای او آزار دهنده نخواهد بود.

۹. حمایت های اجتماعی (کمک گرفتن از بزرگترها، مطالعه کردن)
اوایل که فرزند بزرگترم به دنیا آمد دچار استرس بچه داری شده بودم از مادرم کمک میگرفتم و کتاب های فرزند پروری مطالعه می کردم. خدا را شکر توانستم بر این مشکل غلبه پیدا کنم. الان هم با همسرم در تربیت فرزند دومم مشکلی نداریم.
زندگیتان شیرین باد.


برچسب ها:
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است