عصر زنان

كارشناس ارشد امور تربیتی و تحلیلگر مسائل اجتماعی پاسخ می دهد:

شما یک مادر سنتی هستید یا یک مادر مدرن؟

مادر مدرن امروز نمی‌تواند با تربیت دیروز در مواجهه با نسل نو تربیت درست و مناسب را ارائه دهد.

به گزارش عصر زنان به نقل از رادیو گفت‌وگو، برنامه «ترنج» با حضور دکتر نجمیه رستمی(استاد دانشگاه و کارشناس حوزه خانواده با گرایش کودک و نوجوان)، دکتر مریم محمودزاده(استاد حوزه و دانشگاه و از زمره زنان تاثیر گذار) و مهدیه ملک شیخی(کارشناس ارشد علوم تربیتی و تحلیلگر مسائل اجتماعی) و با موضوع مادری سنتی یا مدرن، تقابل یا تعامل روانه آنتن شد.

ترنج: از نظر شما مادری سنتی و مدرن در تقابل یا تعامل است؟

رستمی: اگر آموزش باشد در تعامل است، خیلی از مادرها برای آموزش استقبال و خود را به روز می‌کنند؛ چون بچه‌های امروزی مادران امروزی نیاز دارند.

 

ترنج: مولفه‌های اصلی نقش مادری کدامند؟

ملک شیخی: وقتی وارد عصر مدرنیته شدیم و تحول پرشتاب ارتباطات و انفجار اطلاعات اتفاق افتاد سرعت بین نسلی بسیار افزایش پیدا کرد و این سرعت در واقع در تفاوت و شکاف بین مادری دیروز و امروز تاثیر دارد، مادر مدرن امروز نمی‌تواند با تربیت دیروز در مواجهه با نسل نو تربیت درست و مناسب را ارائه دهد.

 

ترنج: تاثیر آموزه‌های غربی به خصوص رسانه‌های نوین، در هویت اجتماعی زنان امروز چگونه بوده؟

محمود زاده: رسانه‌ها مدیریت افکار را دارند اما باید مدیریت افکار را خود به دست بگیریم و آنچه صحیح و درست است و شاخصه‌هایی که به عنوان مادر ایرانی داریم به کار گیریم. مادران باید ارتقاء اطلاعات و سواد و یک سیر مطالعاتی برای خود داشته باشند و روی شخصیت خود کار کنند.

 

ترنج: مادران امروزی چقدر تحت تاثیر آموزه‌های غربی قرار می‌گیرند؟

رستمی: شاید آسیب‌های قشر مرفه در این زمینه بیشتر باشد، اغلب قشر متوسط موفق تر هستند؛ چون خودشان مدیریت، به روز رسانی و با توجه به خرده فرهنگ‌های متفاوت هر جامعه برنامه ریزی می‌کنند؛ اما در قشر مرفه به روز رسانی انجام نمی‌شود. مادران امروزی از اینکه به فرزندان خود آموزش دهند که حداقل کارهای شخصی خود را انجام دهند، شانه خالی کردند.

 

ترنج: تلفیق نقش مادری و اجتماعی چگونه ممکن است؟

محمود زاده: در قانون خانواده ماده‌ای وجود دارد که تاکید دارد همسران لازم است در مسیر تحکیم و تعالی خانواده و تربیت اولاد خود نهایت تلاش خود را داشته باشند و این نقش هم برای پدر و هم برای مادر است اما فرزند بیشتر در تعامل با مادر است و کسی که می‌تواند آرامش واقعی را در خانواده ایجاد کند نقش مادری است از طرفی نمی‌توان نقش اجتماعی مادران را کنار گذاشت، بانوان می‌توانند مشاغلی را انتخاب کنند که پاره وقت باشد تا نقش مادری و اجتماعی خود را در جامعه ایفا کنند.

 

ترنج: چگونه می‌توان به نسل جدید آگاهی داد تا از فضاهای اجتماعی و رسانه‌ها مفید تر استفاده کنند؟

ملک شیخی: تربیت فرزند یک مهارت است و لزوما از راه کسب تحصیل به دست نمی‌آید؛ امروزه مادران علیرغم تحصیلات دانشگاهی، آموزش لازم برای فرزند پروری ندیده‌اند. در گذشته وقتی تعداد فرزندان بیشتر بود مادران تجربه بیشتر کسب می‌کردند و بچه‌ها باهم در ارتباط بودند و نیازهای خود را به هم می‌گفتند و توجه مادران به فرزندان منوط به سپردن مسئولیت‌هایی به آنها بود و از طرفی روابط خواهر و برادر و دیگر اعضای فامیل با هم پیوسته بود؛ چون تعداد فرزندان زیاد بود خواسته‌هایشان به سهولت انجام نمی‌شد و صبر و تاب آوری شیوه‌ای از تربیت گذشته بود که امروزه مادران ترجیح می‌دهند فرزندان این تجربه را نداشته باشند.

 

ترنج: چطور سنت و مدرنیته را با هم پیوند دهیم و جامعه کنونی پذیرای کدام مادر است؟

محمودزاده: نباید به این موضوع نگاه افراط و تفریط داشت، نگاه متعادل همان نگاه تعاملی است؛ یعنی از نحوه تربیت مادری سنتی نکات و تجربیات مثبت را کسب کنیم واز نحوه تربیت مدرنیته نکات مثبت را بگیریم و بین این‌ها تعامل و تلفیقی ایجاد کنیم؛ نحوه تربیتی که زن هم فعالیت اجتماعی داشته باشد و هم نقش همسری و مادری را جذاب، منطقی، توانمند و پویا ایفا کند.

 

ترنج: چگونه مادران تعادل و حفظ شخصیت داشته باشند؟

رستمی: همانطور که برای مادر شدن باید از لحاظ فیزیکی، بدن آماده باشد نیاز است همسران هم برای پذیرش فرزند آماده شوند؛ زیرا همراهی همسر خیلی مهم است. ترس از مادر شدن به علت عدم آگاهی است و فکر می‌کنند قرار است محدودیت ایجاد شود و نسل جدید آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را ندیده‌اند، قطعا اگر یک مادر مهارتهای زندگی را داشته باشد برای پذیرش فرزند آماده می‌شود.


برچسب ها:
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است