عصر زنان

شما برای دخترتان چگونه پدری هستید؟

پدر مدرن برای فرزندش اغلب چیزی اسطوره ای و غیر قابل دسترس می شود. او صبح زود از خانه می رود، تمام روز در جایی “در محل کار” کاری مهم انجام می دهد، و در شب او خسته می شود. برای او فقط یک روزنامه و یک تلویزیون کافی است، گاهی اوقات یک کامپیوتر.

به گزارش عصر زنان؛ وقتی صحبت از نقش خانواده در تربیت فرزندان به میان می آید، گاهی اوقات می توان احساس کرد که پدرها در رتبه دوم قرار دارند.

در واقع، پدر مدرن برای فرزندش اغلب چیزی اسطوره ای و غیر قابل دسترس می شود. او صبح زود از خانه می رود، تمام روز در جایی “در محل کار” کاری مهم انجام می دهد، و در شب او خسته می شود. برای او فقط یک روزنامه و یک تلویزیون کافی است، گاهی اوقات یک کامپیوتر. در اصل، کار، سرگرمی ها، و زندگی پدر با توجه به کودک منتقل می شود. پدر یک شریک نیست، یک دوست نیست، بلکه نمونه ای از مجازات است. مامان اغلب تهدید می کند: “من به پدرتان می گویم، او به شما نشان می دهد که چگونه باید اطاعت کنید.”

چنین بیگانگی، حذف یکی از والدین به نظر می رسد کلیشه ای از “فرهنگ پدرانه” ما است.

از سویی در فرهنگ عامه، تصور کلیشه ای از پدران وجود دارد که آنها را به عنوان والدینی که تقریباً به اندازه مادران برای فرزندانشان مهم نیستند، نشان می دهد.
اما در حقیقت، اگرچه عشق مادر مهم و ویژه است، ولی داشتن پدری فعال به همان اندازه در رشد سالم کودک مخصوصا در تربیت فرزند دختر اهمیت دارد.

دخترها، مهربانی و نقش پرورش دهندگی را در مرد به عنوان ضعف یا نقص خصوصیات مردانگی تلقی نمی کنند. این سوءتفاهمی مردانه است.

پدران دوست دارند که پسران و دخترانشان را متفاوت از یکدیگر تربیت کنند و این تفاوت تربیتی می تواند تاثیر مثبت یا منفی روی هویت جنسی کودکان داشته باشد.

به عبارت بهتر، جامعه پذیری جنسیتی فرایندی است که در آن پسرها عمل کرد به اعمالی را که برای پسران تعریف شده می آموزند و دخترها نیز عمل به اعمالی را که از دختران انتظار می رود یاد می گیرند. والدین با رفتارهایشان و دادن صفات به آن ها فرزندانشان را براساس نوع جنسیت ارزیابی می کنند.

شخصیت زنان و مـردان در جامعه به گونه ا ی شکل می گیرند که این شـیوه را بـاور مـی کننـد و خـود را بـا آن تطبیـق می دهند.

در ایران ، چنانچه والدین در دوران کودکی خود با تبعیض جنسیتی بـزرگ شده باشند، در دوره والدینی خود آن را بازتولید می کنند و در روابط آنان بـا دختـر و پسرشـان بروز می کند.

تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد پدرانی که دختران خود را به اندازه پسران خود تشویق می کنند و به آنها می آموزند که با تلاش و کوشش مستمر در زندگی عمل کنند و مستقل و خودکفا باشند، در موفقیت آینده این دختران بسیارمؤثر هستند.

این دختران اگر در زندگی خود موفقیت خارق العاده ای نیز کسب نکنند، از ویژگی های مثبت بسیار مهمی مانند اراده، سخت کوشی، اعتماد بنفس و استقلال برخوردار می شوند که برای باقی عمر آنها اهمیت بسیاری دارد.

پدرانی که دختران خود را نوازش می کنند و همراه آن زیبایی دختر خود را می ستایند، کمک بسیار بزرگی به آنها خواهند کرد.

دختر با دریافت این حمایت از اولین مرد زندگی خود که پدر می باشد، همیشه خود را جذاب و دوست داشتنی می داند و در جنبه های جسمی و جذابیت دارای اعتماد بنفس بالایی است.

معمولاً دخترانی که از حمایت پدر برخوردار بوده اند، در مسیرهای حرفه ای مشخص به پیروزی هایی گام به گام و کلاسیک خواهند رسید.

برخلاف آن، دخترانی که حمایت پدر خود را دریافت نکرده اند، عموماً فاقد توانایی لازم برای عبور از فراز و نشیب های زندگی هستند و خود را فردی غیر جذاب و بی اعتماد بنفس می یابند. در این دسته دختران، موفقیت ها کمتر و سخت تر حاصل می شود.

شاید شما به عنوان یک پدر، این گونه فکر کنید که همه دختران عاشق بادکنک های صورتی، اسب تک شاخ و یا لباس های گل دار و پیراهن های صورتی رنگ هستند. اما باید گفت همیشه نیز این گونه نیست. برخی از دختران از پتو آبی، شلوار جین و رفتن به کلاس فوتبال لذت می برند. پس هرگز دخترتان را به دلیل اینکه دختر است از علایقش دور نکنید. سعی کنید که باور و طرز تفکر خود را عوض کنید. این درست است که دختران و پسران در برخی از موارد با یکدیگر متفاوت هستند. اما اگر شما دائم بخواهید آنها را دو خط موازی بدانید که هیچ وجه مشترکی نباید با یکدیگر داشته باشند، به شدت اشتباه است.

در جایگاه یک پدر

*دخترتان را ظریف و شکننده ندانید

متاسفانه، این نوع کلیشه و متمایز کردن قدرت و توان پسر و دختر در فرهنگ ما فراگیر شده است. بدتر از آن این که این موضوع را بعدها به سختی می توان از ذهن دختر و یا پسر پاک کرد که تو ضعیف نیستی و یا پسران همیشه قوی نیستند و … .
پس قبل از اینکه تصمیم بگیرید به دخترتان شکننده بودن، ضعیف بودن و ظریف بودن را آموزش بدهید، خوب فکر کنید.

*اجازه دهید دخترتان با هر نوع اسباب بازی می خواهد بازی کند

دختران می توانند حتی با کامیون ها، توپ فوتبال و یا تفنگ های اسباب بازی به همان اندازه عروسک ها و اسب تک شاخ و … به خوبی بازی کنند. اگر دختر شما می خواست با ماشین برادرش بازی کند، هرگز او را منع نکنید. به دلیل اینکه دختر شما تفنگ اسباب بازی را در دست گرفته است، نباید توسط شما سرزنش شود.

*از لوس کردن بیش از اندازه دخترتان بپرهیزید

تمام خواسته های او را برآورده نکنید، به خصوص آنهایی که دور از ذهن هستند و یا به صلاح او نمی باشند. هر پدر و مادری فرزندش را دوست دارد و نمی خواهد هرگز او را ناراحت ببیند. اما این دوست داشتن و محبت به فرزند نباید باعث شود که او یک دختر لوس شود. اگر همیشه همه چیز در دسترس دخترتان باشد و به دختر لوس تبدیل شود، نمی تواند سرسختی را یاد بگیرد. سعی کنید با فرزند خود به گونه ای رفتار کنید که سرسختی و محکم بودن را بیاموزد.

 *مهارت تصمیم گیری را به فرزند دختر خود آموزش دهید

مهارت تصمیم گیری یکی از نیازهای اساسی یک دختر است. هنگامی که او بزرگ شد باید انتخابات و تصمیم های بزرگی از جمله تحصیل، ازدواج و … را بگیرد. پس باید بتواند مهارت بالایی در تصمیم گیری داشته باشد.

*دخترتان را به ریسک کردن و انتخاب آنچه که می خواهد، تشویق کنید

دخترتان از کوهنوردی و یا رانندگی می ترسد؟ نباید اجازه دهید که ترس ها باعث ضعیف شدن دخترتان شود. اگر می خواهید یک دختر قوی و شاد داشته باشید، او را به ریسک کردن تشویق کنید. البته ریسک کردن همیشه هم خوب نیست. باید سنجید که این کار چه آسیب هایی را می تواند بر شخص وارد کند. به هرحال، به دخترتان نیز اجازه دهید که مانند پسرتان رفتار کند. مثلا اگر می خواست از درختی که برادرش بالا رفته است، بالا برود، او را منع نکنید. در عوض مراقب او باشید که برایش اتفاقی نیفتد. قبل از آنکه دخترتان را از کاری دور کنید و یا به او نه بگویید، از خودش بپرسید که آیا او می خواهد این کار را انجام دهد یا خیر.

*به دختر خود بیاموزید که فعال باشد

با پیشرفت تکنولوژی و فراوانی آن، فعالیت و تکاپوی کودکان نیز کمرنگ شده است. امروزه اکثر کودکان از تلفن همراه برای بازی و سرگرمی استفاده می کنند. سعی کنید که به دختر خود یاد بدهید همیشه فعال باشد. از هوای تازه استفاده کند و بازی های پر تحرک و ورزش کردن را امتحان کند. به آنها کمک کنید تا یک حرفه ورزشی را دنبال کنند و همچنین فعالیت خوبی داشته باشند.

*دخترتان را محکم، قدرتمند و قوی بزرگ کنید

اگر می خواهید دخترتان در جوانی یک دختر ضعیف و گوشه گیر نباشد. پس از همان کودکی باید او را قوی و محکم تربیت کنید. هرگز بیش از اندازه به او محبت نکنید و از ناز و نوازش های بیش از حد استفاده نکنید. در مواقع سختی و مشکلات او را حمایت کنید. اما اجازه دهید که احساس کند خودش به تنهایی مشکلش را حل کرده است. بهتر است که از دور حواستان به او باشد. هرگز از کلماتی مانند تو نمی توانی، ضعیف هستی، برادرت قوی تر است و … استفاده نکنید. این جملات باعث ناامیدی و عدم تلاش دختر شما برای قدرتمند و محکم بودن می شود.

*اجازه ندهید اعتماد به نفس دخترتان کاهش یابد

حرف های دیگران، تبعیض قائل شدن، ظریف و شکننده تصور کردن دختر، اهمیت و ارزش دادن به پسر و … همگی می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس فرزند شما شود. هرگز اجازه ندهید که دیگران با استفاده از جملات و رفتارهای خود باعث ناراحتی، گوشه گیری، خجالت و شرمندگی دختر شما شوند. اینکه چون تو دختر هستی نمی توانی با پدرت به بیرون بروی. یا چون دختر هستی نمی توانی مانند برادرت در کوچه بازی کنی و … همگی باعث کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس دخترتان می شود.

دخترانی که با پدر خود ارتباط خوبی دارند، به احتمال زیاد به اضطراب و افسردگی مبتلا نمی شوند  و طبق مطالعات انجام گرفته، بر استرس، بهتر غلبه می کنند.

اگر پدر برای ایجاد یک رابطه نزدیک با دخترش کار می کند و به او اجازه می دهد تا در مورد احساساتش صحبت کند، او را برای روابط موفق در آینده تنظیم می کند.

دخالت پدر در زندگی دختر بسیار مهم است ، زیرا به او کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش داده و نگرش مثبت نسبت به خود ایجاد کند . برای انجام این کار، او باید به صورت شفاهی دخترش را تشویق کند، به احساساتش احترام بگذارد  و به افکار او گوش دهد، و علاقه خاصی به سرگرمی هایش داشته باشد. این به او کمک خواهد کرد تا از ناامنی خلاص شود و اعتماد به نفس خود را افزایش دهد.

پدر نشان می دهد که چگونه یک مرد می تواند به دیگر زنان، به ویژه مادرش، احترام بگذارد. دختر می بیند و یاد می گیردکه چگونه پدرش با زنان ارتباط برقرار می کند.

رابطه با پدر، تصور او از آنچه انتظار می رود و آنچه در رابطه با یک شریک عاشقانه قابل قبول است، شکل می گیرد. زنان ملاقات و ایجاد روابط بلندمدت با مردانی را دارند که روابط پدر و مادرشان را یادآوری می کنند.

تحقیقات نشان داده اند، که پدران تأثیر بیشتری بر زندگی دختران خود دارند و ما نمی توانیم صبر کنیم تا متوجه شویم چرا؟

جامعه تغییر کرده است و بسیاری از پدران در نهایت فرصتی برای مراقبت از دختران خود را از زمان تولد کسب کرده اند. از روز اول، پدران می توانند نوزادان خود را با غذاهای ویژه تغذیه کنند، پوشک او راعوض کنند، حمام، خواباندن و غیره را انجام دهند. چنین نزدیکی ارتباطی میان آنها  پایه و اساس ارتباطات بسیار مهم در آینده را فراهم می کند.


برچسب ها:, , , , , , , ,
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است