عصر زنان

ام اس بیماری جوانی

ممکن است گاهی آگاهی ترسناک به نظر برسد، ولیکن تلنگری می تواند باشد که ما زنان بیشتر به سلامت جسمی و روحی خود توجه نشان دهیم.

به گزارش عصر زنان، این روزها ممکن است نام بیماری ام اس را زیاد شنیده باشیم، اما همه ما با این بیماری آشنایی نداریم و تنها اطلاعاتی پراکنده از آن داریم.

نام دیگر بیماری ام اس، مالتیپل اسکلروزیس است که مخفف شده و به آن ام اس می‌گویند.
ام اس یک بیماری خود ایمنی است که به طور تصادفی بر بخش هایی از سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد و در نتیجه علائم جسمی ، شناختی و عاطفی غیرقابل پیش بینی را در پی دارد.

علت بوجود آمدن بیماری ام اس چیست؟!

علت قاطع و خاصی برای بروز بیماری ام اس در حال حاضر به‌دست نیامده است؛ اما می‌توان از علل مختلفی که می‌تواند در به وجود آمدن آن نقش داشته باشد، مثل: زمینه‌های ژنتیکی، منطقه جغرافیایی تولد و زندگی، استرس یا خستگی بیش از حد جسمی و روحی، مواجهه با بعضی از میکروب‌ها و ویروس‌ها در زمان کودکی،  پایین بودن سطح ویتامین D خون، مصرف دخانیات، مصرف بیش از حد نمک و… نام برد.

ام اس (MS) در زنان

براساس گزارشات انجمن ملی مالتیپل اسکلروزیس (NMSS)، در زنان حداقل دو یا سه برابر بیشتر از مردان ام اس تشخیص داده می شود.

به طور کلی ، ام اس به طور مشابه بر مردان و زنان تأثیر می گذارد. با این حال ، یک پزشک نمی تواند پیش بینی کند که علائم ، شدت علائم یا پیشرفت بیماری در فرد مبتلا به ام اس چگونه است. دلیل این امر این است که این بیماری بطور تصادفی به میلین حمله می کند و اعصابی که درگیر می کند،  می توانند در افراد متفاوت باشند.

اگرچه مردان و زنان مبتلا به ام اس اغلب علائم مشابهی را تجربه می کنند، اما برخی از عوامل خاص مانند قاعدگی ، بارداری و یائسگی ممکن است بر علائم بیماری ام اس در زنان تأثیر بگذارند.

علائم ام اس در زنان :

*پای شما مدام به خواب می رود

به طور معمول، تنها زمانی احساس سوزن سوزن شدن می کنید که برای مدت طولانی به پای خود فشار وارد کرده باشید و به طور موقت جریان خون را قطع کنید. اما اگر متوجه شدید که دست‌ها یا پاهای شما احساس بی‌حسی، سوزش یا گزگز دارند، این می‌تواند نشانه ام اس باشد.

*همیشه خسته هستید

قطعا روزهایی پیش می آید که حوصله ندارید، اما خستگی های شدید که هفته‌ها طول می‌کشد و توانایی شما برای عملکرد عادی روزانه را مختل می‌کند، ممکن است نشانه‌ای از تخریب اعصاب و فیبرهای ستون فقرات شما باشد.
افراد مبتلا به ام‌اس خستگی خود را به قدری طاقت‌فرسا توصیف می‌کنند که حتی کارهای ساده را نیز برای آنها دشوار می‌کند. “اغلب خستگی تان با فعالیت شما تناسب ندارد، با خواب تسکین نمی یابد، و در صورت گرمازدگی بدتر می شود.”

*پریود نمی شوید

هر بیماری که بر سیستم ایمنی شما تأثیر بگذارد، از جمله ام اس، ممکن است باعث آمنوره یا از دست دادن دوره قاعدگی شما شود. از دست دادن هر چند وقت یکبار پریود مشکل بزرگی نیست. همه چیز از استرس گرفته تا سفر و آنفولانزا می تواند به طور موقت سیستم تولید مثل شما را از چرخه اش خارج کند. اما اگر قاعدگی شما برای بیش از سه ماه متوالی به تاخیر افتاده باشد یا چرخه شما نامنظم شود. وقت آن است که با یک پزشک صحبت کنید.

* گاهی اوقات در بلع یا صحبت کردن مشکل دارید

طبق اعلام انجمن ملی ام اس، مشکلات مربوط به گفتار و بلع معمولاً با هم همراه هستند (نام های پزشکی آنها در واقع دیسفاژی و دیس آرتریا است).

در مورد گفتار، نواحی آسیب‌دیده از مغز می‌توانند بر الگوهای گفتار تأثیر بگذارند، و باعث بریده حرف زدن یا صدای تو دماغی شوند.

مغز شما همچنین تا حد زیادی کنترل بلع را در اختیار دارد ، (در واقع مغز شما تقریباً همه چیز را کنترل می کند) و بله، ناتوانی در قورت دادن صحیح قطعاً یک علامت خطر است.

*شما اخیراً به طور خاصی دست و پا چلفتی بوده اید

مردم اغلب فکر می‌کنند که فقط تعادل بدی دارند، اما ضعف در یک یا هر دو اندام شما می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که مشکلی در اعصاب حرکتی شما وجود دارد. بنابراین اگر متوجه شدید که در حال زمین خوردن، برخورد با اشیاء، بی ثباتی یا زمین خوردن مکرر بدون دلیل هستید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

*در مدیریت انجام چند کار همزمان با مشکل مواجه هستید یا واقعاً دمدمی مزاج شده اید

حدود ۶۰ درصد یا بیشتر از مبتلایان به ام اس، نوعی پریشانی شناختی یا عاطفی را تجربه می کنند.
مبتلایان به ام اس ممکن است از اختلال در یادآوری، مشکل در افسردگی، تحریک پذیری، نوسانات ناگهانی خلقی و حملات غیرقابل کنترل گریه یا خنده رنج ببرند.

*احساسات بسیار عجیبی را احساس می کنید

مشکلات حسی یک علامت عجیب اما رایج مولتیپل اسکلروزیس است. بیماران اغلب می گویند که بدن آنها، در یک سطح حسی، از یک قسمت به قسمت دیگر متفاوت است.” برای مثال، وقتی پیراهن خود را می‌پوشند، احساس کشیده شدن آن به سینه شان نسبت به کشیده شدن به شکمشان متفاوت است.

نیمی از افرادی که مبتلا به ام اس تشخیص داده شده اند نیز درد مزمن دارند که معمولاً با اسپاسم غیرارادی، ضعف غیرقابل توضیح یا سفتی عضلات همراه است. در حالتی که اغلب به عنوان سنگینی یا فرسودگی اندام توصیف می‌شود، پاها معمولاً اولین اندام هایی هستند که بیشترین آسیب های عضلانی را تحمل می کنند، اما پشت نیز یک ناحیه مشکل معمول است.

*دیگر نمی توانید بین رنگ ها تمایز قائل شوید

اگر قبلاً چشم خوبی برای تشخیص رنگ داشتید، از آن ساده رد نشوید. به این حالت التهاب عصب بینایی می گویند که به دلیل از بین رفتن عایق اطراف اعصاب بینایی در مغز اتفاق می افتد و یکی از علائم اولیه مولتیپل اسکلروزیس است.
اما این فقط مربوط به رنگ نیست: ام اس همچنین می تواند به صورت نابینایی جزئی، کوررنگی، نقاط کور یا کوری در یک چشم ظاهر شود. همچنین ممکن است با درد یا احساس کشش در حین حرکت چشم همراه باشد.
شروع مشکلات بینایی مرتبط با ام اس معمولا آهسته است، زیرا بدتر شدن چشم ها به مرور زمان اتفاق می افتد. نوریت اپتیک یا همان التهاب عصب بینایی به خودی خود نیز می تواند رخ دهد (در نتیجه عفونت، کمبود ویتامین یا سایر بیماری های خودایمنی)، بدون اینکه لزوماً با مولتیپل اسکلروزیس همراه باشد.

*همه چیز را فراموش می کنید

اگر روز تولد دختر خود را فراموش کرده اید، کلیدهای خود را پنج بار در یک هفته گم کرده اید، و یا لباس های تمیز را دو بار شسته اید، ممکن است نگران شوید که بیماری آلزایمر زودرس گرفته اید.
خبر خوب این است که آلزایمر در زنان جوان بسیار نادر است. خبر بد این است که مشکلات حافظه کوتاه مدت یا سایر مشکلات شناختی می تواند از علائم ام اس در زنان باشد.

*همیشه در حال نوشیدن آب هستید، اما به ندرت ادرار می کنید

آب رسانی در تمام طول روز بدون مراجعه به دستشویی ممکن است استعداد فوق العاده ای به نظر برسد، اما چیز خوبی نیست. این یکی از مشخصه‌های مولتیپل اسکلروزیس است، به‌ویژه اگر بیش از ۲۴ ساعت دستشویی نروید.
با این حال، هر تغییر بزرگی در دفعات ادرار می تواند یکی از علائم ام اس در زنان باشد و اغلب باعث تشخیص بیماری می شود. گاهی اوقات هم برعکس است و باید مدام دستشویی بروید.

عادات ناکارآمد اجابت مزاج و مشکلات روده در حدود ۸۰ درصد از افراد مبتلا به ام اس رخ می دهد و ناتوانی در نگه داشتن ادرار اغلب با یبوست، اسهال و حرکات غیر قابل کنترل روده نیز همراه است.

* به طور تصادفی دچار سرگیجه یا حالت تهوع می شوید

یکی از اولین علائم ام اس در زنان، سرگیجه شدید یا سرگیجه ناشی از آسیب یک عصب است که سیستم حرکتی، حسی و هماهنگی شما را به هم می ریزد و باعث می شود احساس سرگیجه، بی ثباتی، عدم تعادل یا حتی تهوع کنید.

*در ارسال پیامک یا تایپ کردن مشکل دارید

یکی از اولین چیزهایی که اغلب در بیماران ام‌اس مشاهده می‌کنیم، ناتوانی در ارسال پیامک، تایپ کردن، استفاده از تلفن همراه یا تبلت و انجام کارهای دیگری است که نیاز به کنترل حرکتی خوب دارند. همان طور که مولتیپل اسکلروزیس پیشرفت می کند، می تواند باعث آسیب در سیستم عصبی شما شود.

* در تحریک شدن مشکل دارید

برانگیختگی جنسی از سیستم عصبی مرکزی شروع می‌شود، مغز شما در واقع باید پیام‌هایی را به اندام‌های جنسی شما بفرستد تا آنها را تحریک کند. اما طبق گفته انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس، در بیماری ام اس، از آنجایی که ارتباط مغز و بدن به درستی کار نمی کند، بدن شما ممکن است این پیام را دریافت نکند که برای اقدام آماده هستید.

مشکلات جنسی در میان زنان مبتلا به ام اس بسیار رایج است. ۷۲ درصد از بیماران زن تحت تأثیر مشکلات جنسی از جمله کاهش تحریک در ناحیه واژن یا کلیتورال (یا تحریکات دردناک) همراه با خشکی واژن قرار دارند.

* نمی توانید تشخیص دهید که چیزی گرم است یا سرد

ناتوانی در احساس تغییرات دما با دست‌ها یکی دیگر از علائم آسیب عصبی ناشی از ام اس است.

*آزمایشات شما برای بیماری های دیگر منفی بوده است، اما همچنان احساس بیماری دارید

مولتیپل اسکلروزیس و لوپوس، از بزرگترین مشکلات مخفی محسوب می‌شود، زیرا علائم آنها به راحتی به علل یا بیماری‌های دیگر نسبت داده می‌شود. از آنجایی که علائم کاملاً به اعصابی که تحت تأثیر قرار گرفته است بستگی دارد، هیچ دو فردی، بیماری یکسانی را نشان نمی دهند.
در پایان باید گفت؛ممکن است گاهی آگاهی ترسناک به نظر برسد، ولیکن تلنگری می تواند باشد که ما زنان بیشتر به سلامت جسمی و روحی خود توجه نشان دهیم.


برچسب ها:, , , ,
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است