عصر زنان

بنر های فرهنگی و تبلیغی که نیامده، می روند!

بسیاری از مسئولان که تنها فرهنگ سازی را در نصب بنر خلاصه می کنند، یک بار هم پیش آمده است که بازخورد محتوای بنرهای فرهنگی خود را رصد کنند تا دوباره کاری و یا کار بیهوده نکنند؟

به گزارش عصر زنان، در سطح شهر که تردد می کنیم؛ بنرهای فرهنگی و تبلیغاتی خوش آب و رنگی را مشاهده می کنیم که گفته می شود به قصد ساخت فرهنگ در موضوعات مختلف تولید و نصب می شوند.

بخش عمده‌ای از این بنر های تولیدی مناسبتی بوده، لذا یک یا دو روز بیشتر، تاریخ انقضا ندارد و سپس به ناکجا آباد می رود و سرنوشت نامعلومی پیدا می کند.

عجیب تر آنکه برخی از بنر ها نیز که مناسبتی نیستند و قصد فرهنگ‌سازی برای مدت زمان طولانی تری دارند، خیلی زودتر از آن که صاحبانش بازخوردی از شیوه کار خود دریافت کنند، به پایین کشیده می شوند.

 

 

چنانچه بخواهم مصداقی بگویم؛ در یکی از اتوبان های تهران، بنرهای عریض و طویلی در مدح فرزندآوری نصب شده بود که بیننده با نگاه اول نسبت به محتوای دور از واقعیت زندگی امروز چنین تبلیغاتی گلایه مند می شد. ولیکن در کمال ناباوری پس از مدت خیلی کوتاهی آن بنر های طویل جمع شدند و پارچه نوشته هایی با همان عظمت جای آن ها را گرفتند.

در گوشه و کنار شهرهای کوچک و بزرگ مواردی این چنینی پر شمارند.

در شهری کوچک از شهرهای شمالی کشورمان به منظور اطلاع رسانی یک برنامه بزرگداشت، بدون اغراق از در و دیوار شهر، بنر می ریخت‌. بنرهای فراوانی که تنها به منظور اطلاع رسانی چاپ شده بود و بعد بودجه هنگفتی به دور ریخته می شد.

شاید برایتان جالب باشد؛ به تازگی مسئول فرهنگی یکی از نقاط کشورمان اذعان داشته است، در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در یک بازه زمانی ۱۴ روزه بیش از ۲ هزار متر مربع بنر تبلیغی در قالب بیلبورد و داربست در سطح شهر چاپ و نصب شده است.
لازم است یادآوری کنم، این مورد تنها مربوط به یکی از استان های کشور است که البته کلان شهر نیز محسوب نمی شود.

حتماً شما هم با این موارد بسیار برخورد داشته اید.

فرهنگ سازی تنها تولید بنر نیست

بسیاری از مسئولان که تنها فرهنگ سازی را در نصب بنر خلاصه می کنند، یک بار هم پیش آمده است که بازخورد محتوای بنرهای فرهنگی خود را رصد کنند تا دوباره کاری و یا کار بیهوده نکنند؟

حال اگر درنگی کنیم و این مسئله را به چالش های دیگر کشور تعمیم دهیم، به آسانی در می یابیم، نیمی از مسائل کشور با تغییر حالت سنتی که چنان در ما رسوخ کرده که حاضر به تفکر درباره روش های مدرن تر نیستیم، حل خواهد شد.

به اصطلاح عام ما چه از کشور های همسایه کم داریم که توانسته اند، نمای مدرن شهری را به سرعت جایگزین کنند و بر زیبایی بصری کشورشان بیافزایند.

 

 

راه حل چیست؟

چنانچه در نظر بگیریم؛ هر بار چاپ این بنر ها چقدر تمام می شود؟. بنا بر نوع جوهر بکار رفته برای هر متر این نوع تبلیغات، هزینه چند صد هزار تومانی را می بلعد و هر بار تعویض تبلیغات، هزینه مضاعف را چوب خط می کند.

میزان تولید این بنرها به قدری زیاد است که تنها یک واحد تولیدی بنر در یک شهرستان، روزانه ۳۰ هزار متر مربع بنر تولید می کند. بنر هایی که غیر قابل بازیافت و حتی سوزاندن هستند.

 

 

صحبت از میلیون ها تومان پول مردم است که یک شبه دور ریخته می شود.

بنابراین بهتر است از روش های قدیمی فاصله بگیریم و برای تبلیغات شهری، ارتقای مسائل فرهنگی و آموزش های میدانی به سراغ تلویزیون های شهری، تبلیغات هوشمند و رسانه های گوناگون برویم.

از مزایای چنین تکنولوژی هایی، صرفه جویی در هزینه، زیبایی بصری، بهره مندی از تصاویر زنده و اسلایدهای بیشتر تبلیغاتی و … است.

خلاصه کلام این که کارهای فرهنگی در سطح جامعه نباید تنها به نصب بنر، پرچم و امور تبلیغات محیطی خلاصه شود. بلکه رفتار و حرکت جامعه است که شکل و جهت تازه ای می طلبد.

– مهدیه ملک شیخی تحلیلگر مسائل اجتماعی


برچسب ها:, , , , , ,
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است