عصر زنان

سایه سیاه خیانت بر زندگی همسران

افراد بنا به دلایل مختلفی از جمله: کنجکاوی، تنوع طلبی، انگیزه تجربه کردن ، مبارزه با ناکارآمدی و کسب اعتماد به نفس، سرگرمی، گریز از واقعیت، مشکلاتی در رابطه با صمیمیت، انتقام و کنجکاوی جنسی، وارد روابط فرا زناشویی می شوند.

به گزارش عصر زنان، خیانت یکی از عوامل آسیب زا در ساختار و ثبات خانواده به شمار می رود.
به طوری که روابط فرا زناشویی، یکی از مهم ترین تهدیدهای ثبات روابط زناشویی و از عمده ترین دلایل طلاق در فرهنگ های مختلف محسوب می شود.

خیانت چیست

بر مبنای تعاریف ارائه شده ، رابطه جنسی با فردی غیر از همسر را رابطه فرا زناشویی می نامند . اما لازم نیست تنها رابطه جنسی انجام گیرد تا بتوانیم آن را در این مقوله قرار دهیم ، بلکه هر ارتباطی با فرد غیر هم جنس، که از همسر پنهان شود، یک رابطه فرا زناشویی محسوب می شود.

افراد بنا به دلایل مختلفی از جمله: کنجکاوی، تنوع طلبی، انگیزه تجربه کردن ، مبارزه با ناکارآمدی و کسب اعتماد به نفس، سرگرمی، گریز از واقعیت، مشکلاتی در رابطه با صمیمیت، انتقام و کنجکاوی جنسی، وارد روابط فرا زناشویی می شوند.

دنیای مدرن علاوه بر تفاوت‌های مختلفی که با دنیای سنتی دارد، تغییر شکل صمیمیت را نیز به دنبال دارد و به روابط ناب نزدیک شده است، که نیازمند اعتماد متقابل و تعهد به نفس رابطه است.

اکنون در جامعه ایران نیز نهاد خانواده در حال تغییر از شکل گسترده به هسته‌ای است، روابط خانوادگی محدودتر و خصوصی‌تر شده است و
با توجه به تغییرات فرهنگی گسترده در سطح جامعه و نهاد خانواده، لزوم توجه به تغییرات این نهاد در دوران کنونی بسیار واضح است.

کاهش تعهد اخلاقی زوجین و افزایش بی‌اعتمادی در خانواده که اکنون گسترش بیشتری یافته است، پیامدهای مخربی در سطوح فردی و اجتماعی در بر دارد که نیاز به توجه، بررسی و کارگشایی ریشه‌ای و مؤثر را می‌طلبد.

انواع خیانت

خیانت جسمانی

این نوع از خیانت به رابطه جنسی با شخص سوم اشاره دارد. در این زمینه درگیری در رابطه جنسی خارج از ازدواج بدون آگاهی یا رضایت همسر.

خیانت عاطفی یا هیجانی

خیانت هیجانی به جای آنکه با مؤلفه های جسمانی مشخص شود، توسط نزدیکی و تماس هیجانی تعریف می شود که میان دو نفر جز همسران آنها به اشتراک گذاشته می شود. خیانت عاطفی زمانی رخ می دهد که فرد منابعی نظیر عشق، زمان و توجه را وقف فرد دیگری جز همسر خویش می کند.

ظاهرا خیانت عاطفی فراگیرتر از خیانت جسمانی است. در مطالعه ای آمده است، حدود نیمی از زنان و مردان متاهل بیان داشته اند که در خیانت خویش درگیری عاطفی شدیدی با شخص دیگری داشته اند، بدون آنکه با وی رابطه جنسی داشته باشند. مضاف بر این که، به طور معمول زنان بیش از مردان در خیانت، صاحب مؤلفه های هیجانی هستند.

خیانت در فضای مجازی؛ پدیده ای نوظهور

علاوه بر انواع خیانت، نوع دیگری از خیانت در عصر جدید نمایان شده است که خیانت مجازی نامیده می شود.
خیانت های مجازی یا اینترنتی، گرچه ممکن است شامل رفتارهای جنسی هم باشند، اما با خیانت هیجانی اشتراکات بیشتری دارند؛ چرا که از طریق پیوند هیجانی به جای ارزیابی بر روی جذابیت جسمانی یا ویژگی های جنسی و جسمانی مشخص می شوند.

سه جنبه انحصاری از خیانت اینترنتی شامل دسترسی پذیری، توانمندی و گمنامی می شود.

دسترسی پذیری

به دسترسی فرد به اینترنت اشاره می کند. افرادی که بیشترین احتمال را برای ارتکاب به خیانت دارند، افرادی هستند که به آسانی دسترسی به اینترنت دارند.

توانمندی

به هزینه درگیر شدن در خیانت اینترنتی اشاره دارد. اصل توانمندی بر مبنای مفهوم عرضه و تقاضا کار می کند. با قیمت بسیار ناچیزی یک کاربر فضای مجازی می تواند از تعداد بی شماری سایت دیدن کرده و نیازهای جنسی متعددی را ارضا کند.

به علاوه افرادی که از خرید مستقیم محصولات جنسی احساسی راحتی می کنند، می توانند اطلاعات مشابه را در حریم خانه خود به سرعت دانلود کنند.

گمنامی

به توانایی برای ترویج هر نوع هویتی که فرد آن را دوست دارد، در فضای مجازی اشاره دارد. در دنیای واقعی ارتکاب به خیانت به معنای آن است که شخص دیگری فرد را شناخته، بتواند وی را ببیند و به طور بالقوه بتواند وی را قضاوت و ارزیابی کند. اما در فضای مجازی کاربران می توانند به راحتی هویت مد نظر خود را ترویج دهند.

راهکارهایی درجهت پیشگیری از خیانت و ارائه آموزش های لازم
*برگزاری کارگاه های آموزشی در راستای ارتقای مهارت های همسرداری، مسائل جنسی، شیوه های برقراری تعامل مفید و سازنده با جنس مخالف و افزایش آگاهی درباره نیازهای یکدیگر و چگونگی پاسخ دهی مناسب به آنها

*الزام زوج ها به مشاوره های قبل از ازدواج و دادن آگاهی های لازم به خانواده ها درخصوص پیامدهای ازدواج های اجباری

*آموزش افراد از سنین نوجوانی و آشنایی آنها با نیازهای جنس مخالف و همچنین شیوه های برقراری تعاملات سالم

*ایجاد آمادگی در جوانان برای همسرگزینی مناسب و ازدواج سالم از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی و رسانه های ارتباط جمعی به ویژه صداوسیما

*افزایش آگاهی زوج ها درباره عواقب و پیامد های بی وفایی زناشویی بر اعضای خانواده و سلامت و امنیت جامعه از طریق رسانه های گروهی

*ارائه خدمات مشاوره ای و درمانی به افراد درگیر در روابط خارج از ازدواج و همچنین سایر اعضای خانواده آنها و تلاش در جهت کاهش و رفع مشکلات روانی، عاطفی، رفتاری و … که بر اثر بی وفایی شکل گرفته است.

*برنامه ریزی برای افزایش سواد رسانه ای گروه های سنی مختلف

 

– مهدیه ملک شیخی تحلیلگر مسائل اجتماعی


برچسب ها:, , , , , ,
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است