عصر زنان

چه کسانی بیشتر سیگار می کشند، مردان یا زنان؟

جامعه مخاطره آمیز کنونی، جوانان را به نحوی فزاینده درگیر زندگی شخصی کرده و بر شدت آسیب پذیری آنها افزوده است. امروزه، جوانان با مخاطراتی سروکار دارند که به لحاظ اجتماعی، اخلاقی و از حیث پیامدها، با مخاطراتی که نسل های پیشین با آن مواجه بوده اند، تفاوت دارد.

به گزارش عصر زنان، تقریباً از هر چهار بزرگسال در جهان یک نفر سیگار می کشد. اما تفاوت های زیادی بین زن و مرد وجود دارد.
بیش از یک سوم مردان در جهان سیگار می کشند، درحالی که کمتر از یک نفر در هر ده زن این کار را انجام می دهد.

در بیشتر کشورها مردان بیشتر سیگار می کشند. البته معدود کشورهایی هستند که زنان به نسبت مساوی با مردان سیگار می کشند و یا حتی در برخی نقاط استعمال سیگار از سوی زنان بیشتر است‌.
به عنوان نمونه؛ در ایالت جزیره نائورو در اقیانوس آرام، زنان بیشتر از مردان سیگار می کشند و نرخ سیگار در دانمارک و سوئد تقریباً هیچ تفاوت جنسیتی را نشان نمی دهد.

در بسیاری از کشورها به ویژه در سراسر آسیا و آفریقا تفاوت ها بسیار زیاد است. جایی که نرخ سیگار کشیدن برای زنان بسیار پایین است . معمولاً کمتر از ۵ درصد. در اندونزی ۷۰ درصد مردان و ۵ درصد از زنان سیگار می کشند. در چین ۴۸ درصد از مردان و ۲ درصد از زنان سیگار استعمال می کنند. در مصر نیمی از مردان سیگار می کشند، در حالی که تقریبا هیچ زنی (۴/. درصد) سیگار نمی کشد.
وقتی به آمار سیگار کشیدن میان زنان در سراسر جهان نگاه می کنیم، در می یابیم که در بیشتر نقاط آفریقا و آسیا، نرخ بسیار پایین است.

 زنانه شدن سیگار

آنچه واضح است؛ مصرف سیگار در بین زنان تابع الگویی پنهانی است و آمار نمی تواند بیانگر جمعیت واقعی مصرف کنندگان سیگار بین زنان باشد. با وجود این، مصرف سیگار در زنان ۳ برابر شده، اما برای مردان رشد کمی داشته است.
به طور کلی مصرف سیگار در جهان در حال زنانه شدن است؛ به طوری که در کشور های آلمان و اسکاتلند درصد زنان سیگاری بیش از مردان است.
زنان حدود ۲۰ درصد از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فرد سیگاری در سراسر جهان را تشکیل می دهند و در عین حال این آمار رو به افزایش است.

آمار ۱۵۱ کشور مختلف نشان می دهد؛ حدود ۷ درصد دختران نوجوان، سیگار مصرف می کنند، در حالی که میزان پسران نوجوان سیگاری در این کشور ها ۱۲ درصد است. البته در برخی کشور ها تعداد دختران و پسران سیگاری برابر است.
در همین حال در گزارشی از کشور های منطقه مدیترانه شرقی که ایران نیز در شمار این کشورهاست، استعمال قلیان و سیگار رو به افزایش است. همچنین به غیر از سیگار، مصرف مشروبات الکلی و مواد اعتیاد آور دیگر نیز در بین زنان روند رو به رشدی داشته است.

سیگاری که قبح اش دود شد

نقش رسانه ها، تبلیغات، نوع فرهنگ خانوادگی،  کم رنگ شدن ارزش های فرهنگی و گروه هم سالان از مهم ترین دلایل تاثیر گذار در گرایش دختران و پسران به سیگار است. از سوی دیگر کم رنگ شدن باور ها و ارزش های اعتقادی، در برخی خانواده ها باعث تزلزل ارزش های اجتماعی شده و قبح این مسئله نسبت به گذشته تا حدودی شکسته شده است.

از سوی دیگر به نظر می رسد؛ آموزش مهارت های زندگی، ایجاد سرگرمی برای جوانان، افزایش امید به آینده، فرهنگ سازی، ساختن زمینه تفریحی و فراهم آوردن زمینه های ازدواج از جمله راهکار های برون رفت از این مشکل است.

از آنجا که رفتن به کافه ها و قهوه خانه ها کم هزینه ترین و راحت ترین تفریح این روزها برای جوانان شده است، فشار روانی و عدم مدیریت هیجانات سبب مصرف بیشتر سیگار در میان زنان شده است. جامعه نیز در این زمینه کمتر توانسته است راهکاری ارائه دهد.

دخانیات بزرگ‌ترین عامل مرگ قابل‌پیشگیری در جهان است و زنان بزرگ‌ترین قربانیان این صنعت پرسود هستند؛ چرا که زنان غیر سیگاری به طور معمول در معرض دود سیگار توسط پدران و یا همسرانشان قرار دارند.

دخانیات همچنین عامل اصلی ۵۲ بیماری، ۲۴ نوع سرطان و ۱۲ درصد از بیماری‌های غیر واگیر همچون بیماری‌های قلبی – عروقی، ریوی، سکته قلبی و مغزی، دیابت و سرطان است.

جامعه مخاطره آمیز کنونی، جوانان را به نحوی فزاینده درگیر زندگی شخصی کرده و بر شدت آسیب پذیری آنها افزوده است. امروزه، جوانان با مخاطراتی سروکار دارند که به لحاظ اجتماعی، اخلاقی و از حیث پیامدها، با مخاطراتی که نسل های پیشین با آن مواجه بوده اند، تفاوت دارد. مشکل اساسی جوامع امروزی ناتوانی آنها در به حداقل رساندن خطرهاست. ازاین رو، جوانانی که در این جوامع زندگی می کنند، پیوندی گسست ناپذیر با خطر می یابند و گاه تمایل دارند، در ساحت های گوناگون اجتماعی با آن مواجه شوند.

به این ترتیب، هیجان خواهی به یکی از جنبه های محدود شخصیت تبدیل می شود که با نیاز به احساسات و تجربه های متنوع، بدیع و پیچیده، دستیابی به خطرجویی جسمانی و اجتماعی را تقویت می کند.

از جهاتی دیگر محرومیت نسبی، به اختلاف بین انتظارات ارزشی و قابلیت های ارزشی اشاره داشته و مبتنی بر پنداشت ها و تصورات فردی است که در خلال مقایسه وضعیت خود با دیگران بروز می کند.

به طورکلی در صورتی که افراد جامعه، احساس نابرابری و بی عدالتی کنند، بیشتر در امور انحرافی شرکت می کنند.

برخی کارشناسان معتقدند، پدیده سیگاری شدن زنان در جامعه امری عادی و طبیعی است و همان طور که مردها به سیگار و مواد مخدر معتاد می‌شوند، زنان نیز از این قاعده مستثنی نیستند، درحالی که برخی دیگر معتقدند سیگار کشیدن زنان بیشتر از آن که جنبه عادت و نیاز داشته باشد، متاثر از یک ژست اجتماعی جدید و نوعی مدگرایی محسوب می‌شود.

در انتهای بحث به برخی راهکارهای جوامع در کنترل آسیب های اجتماعی استعمال سیگار اشاره می کنیم:

_ کنترل اجتماعی

جامعه برای واداشتن اعضایش به سازگاری
و جلوگیری از ناسازگاری به کار می برد.
کنترل اجتماعی به دو صورت امکانپذیر
است.

_ فشار اجتماعی

با وادارکردن انسانها به قبول هنجارها و رعایت آنها در عمل صورت می گیرد که ابزار آن قوانین و مقررات و ضامن اجرای آن قدرت اجرایی است.

_ از طریق اقناع

با رسوخ به عمق اعتقادی انسانها، با دگرگون سازی جهان بینی افراد، ازطریق تأثیر بر جهان عقیدتی
و تفکرات اعضا، جامعه یا گروه می تواند هر عضو آن را نه تنها مقید به هنجارها و ارزشهای مقبول
خود کند و وی را به رعایت آن وادارد؛ بلکه او را حافظ و نگهبان تمامی اصول پذیرفته شده سازد. لذا فرد در این وضعیت ضمن تن دادن به هنجارهای رایج، احساس تعلقی به جامعه پیدا می کند که با رعایت هنجارها و قواعد عرفی همراه است.

فرهنگ اتفاقی نیست که یک باره بیافتد و نیاز به سال ها کار و تلاش پیگیر و مستمر در این حوزه دارد.

 

_ مهدیه ملک شیخی تحلیلگر مسائل اجتماعی


برچسب ها:, , , , , , ,
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است