عصر زنان

حفظ شخصیت انسانی زن در گرو فرهنگ سازی صحیح حجاب؛

مقصر اول و آخر مشکلات و آسیب‌ها زنان هستند؟

در همه دوران‌هایی که تاریخ پیش رفته، زنان در جوامع مرد سالار بسان کالایی بیش نبوده اند و معتقد هستم، طراحی این نوع بنر‌ها تیشه زدن به ریشه هویت زن است. کار فرهنگی با تحقیر پیش نمی‌رود.

به گزارش عصر زنان، مسئله حجاب و عفاف صرفا مربوط به فرهنگ و کشور ما نیست و در همه نقاط دنیا پوشش، مفهوم و تعریف دارد و با پوشش، آداب و رسوم و اندیشه‌ها انتقال می‌یابد.

نهادینه سازی فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان یکی از ضرورت‌های باور‌های دینی مستلزم برنامه ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است.

هر زمان که مشکل یا معضلی به ویژه در مسائل اجتماعی در جامعه مطرح می‌شود، به طور حتم در بیان راه حل‌ها به بحث آموزش، لزوم توجه به اقدامات فرهنگی و فرهنگ سازی می‌رسیم. راه حلی مناسب و پسندیده در تمام جهان که در اثربخش بودن آن تردیدی وجود ندارد، علیرغم این‌ها هنوز بسیاری از چگونگی فرهنگ سازی و روش‌های آن آگاهی ندارند.

برخی مسئولان مفهوم فرهنگ سازی را در نصب بیلبورد‌ها و بنر‌های آموزشی و فرهنگی در سطح شهر خلاصه کرده اند. تابلو‌هایی که طی سال‌های اخیر هدف طراحان آن ترویج حجاب و فرهنگ سازی بوده، اما معنایی که از آن برداشت می‌گردد، جز توهین و تحقیر نیمی از اجتماع نیست.

متاسفانه ما هنوز جامعه خود را آن گونه که باید نشناخته ایم. جوامع همیشه مردان را افرادی خودجوش و پویا نشان می‌دهد و زنان را در بنر‌های به اصطلاح فرهنگی، افرادی فاعل آن هم از نوع ناپسند و منفی به تصویر می‌کشد و تاسف برانگیزتر زمانی است که در برخی موارد این قشر را انسان‌های کم دانش و با نقشه‌ای ترسیم می‌کند که سعی در اغوا و اغفال نیم دیگر جامعه دارند؛ به طوری که القا می‌کنند مقصر اول و آخر مشکلات و آسیب‌ها در جوامع زنان هستند.

در همه دوران‌هایی که تاریخ پیش رفته زنان در جوامع مرد سالار بسان کالایی بیش نبوده اند و معتقد هستم، طراحی این نوع بنر‌ها تیشه زدن به ریشه هویت زن است.

مسئله ای که در این تبلیغات به نظر می‌آید، نشان گر آن است، حاکمیت از خط مشی‌ای که تا کنون به نیمی از جامعه خواسته و نا خواسته القا کرده (زیبا باش و زیبا دیده شو تا برگزیده باشی) اشباع گردیده و حال قصد تغییر مسیر را دارد تا بار دیگر سکان جامعه را به سمت و سوی صحیح بچرخاند. (انبوه واردات لوازم آرایشی و اعمال جراحی زیبایی افراطی مؤید این مطلب است).

کار فرهنگی با تحقیر پیش نمی‌رود.

حال این سوال مطرح می‌شود، چند نفر از تیم طراحان این تبلیغات جنسیت زده، خانم هستند؟ و آیا پس از نصب چنین بنر‌هایی، تحقیقات میدانی صورت پذیرفته تا کارشناسان از بازخورد طرح خود بر جامعه هدف مطلع شوند؟

به نظر می‌رسد شایسته است با دوری از برآورد‌های سوگیرانه که جامعه را جداسازی می‌کند، خردمندانه‌تر از پیش با همراهی اهل فن از هردو جنس به مشورت بنشینیم و ضمن ریشه یابی رفتار انسان‌ها نگاه خود را از بند جنسیت زدگی رها کنیم‌ سپس افراد پویا و فعال و مهربانی که در کشورمان نمونه هایش را کم نداریم، تبلیغ کنیم. این که کارشناس نماهایی بگویند؛ او که بد حجاب است، بیمار است، سادیسم دارد، مجرد مانده که بدحجاب شده، شخصیت نمایشی دارد، اگر این گونه است، مردان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

چنانچه بخواهیم به نسل امروز حجاب را نماد توانمندسازی، قدرت و آزادی زنان معرفی کنیم، ضروری است از تصاویر زیباتری بهره گیریم؛ تصاویری از حجاب که سال هاست در کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه، اعم از اسلامی و غیراسلامی تبلیغ می‌گردد.

فرهنگ حجاب باید کارشناسانه و اگاهانه نهادینه شود. بیایید دست از واکنش‌های سطحی و شتابزده و سوگیری‌های سخیف برداریم و برای زنان و مردان جامعه الگو‌های فعال، آزاده و پاک را به تصویر بکشیم تا نشان دهنده مسیر راه گردد.

به خاطر ندارم با بزرگ کردن زشتی‌ها به روشنایی و ظهور انسان دانا و توانا دست یافته باشیم. مراقب باشیم با اقدامات نابجا و نسنجیده به جایی نرسیم، که خودمان به مشکلات دامن بزنیم.

– مهدیه ملک شیخی تحلیلگر مسائل اجتماعی


برچسب ها:, , , , , , ,
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است