عصر زنان

زنان و تابوی یک سرطان در کشور

شکستن تابوی عدم آگاهی و صحبت در مورد سرطان پستان می‌تواند به افراد در مسیر حفظ سلامت و طول عمر طبیعی آن‌ها کمک شایانی کند.

به گزارش عصر زنان، در کشور ما سرطان پستان وقتی نمود پیدا می‌کند که زنان متوجه توده‌ای در بدنشان می‌شوند در حالیکه در کشور‌های پیشرفته متخصصان قبل از زنان متوجه بیماری آن‌ها می‌شوند و طبیعی است بیماری در مراحل اولیه شناخته می‌شود و اقدامان بهتری می‌توان انجام داد.

براساس آمارها، سالانه بیش از شش هزار مبتلای جدید به سرطان پستان در ایران تشخیص داده می شود که بیش از یک هزار نفر آنان متاسفانه به مرگ ختم می شود. این در حالی است که صحبت از این بیماری در جامعه کنونی تابویی است و بسیاری را از حرف زدن پیرامون آن منصرف می‌کند.

صرف نظر از عام جامعه، فضای آکادمیک دانشگاه نیز که بر پایه‌های علمی استوار است از این دست تابو‌های آزاردهنده مصون نیست! به تازگی در دانشگاهی، یکی از کمپین‌های فعال در زمینه اطلاع رسانی درباره سرطان پستان تریبونی بدست آورده بود تا رسالت خود یعنی آگاهی بخشی در این خصوص را ارائه دهد، اما در کمال تعجب مشاهده کردم در معرفی خویش، پویش آگاهی از سرطان بانوان نقش بسته، جلوتر که رفتم بروشوری بدستم دادند که تازه متوجه شدم منظورشان از سرطان بانوان، سرطان پستان است (یادآوری این مسئله ضروری به نظر می‌آید که سالانه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ مرد نیز به این سرطان مبتلا می‌شوند) تا زمانی که برای چنین پویش‌هایی در راس دست اندرکاران آموزش تابوشکنی نشود و صراحت کلام وجود نداشته باشد، چگونه انتظار داریم فردی که به این بیماری مبتلا شده به منظور پیشگیری و غربالگری، بدون شرم و حیا به پزشک مراجعه کند؟، ترس از به زبان آوردن سرطان پستان تابوی ضرردهی است که نه تنها زنان بلکه تمام جامعه را به مخاطره می‌اندازد.

خانمی چنین تعریف می‌کرد که نسبت به بیماری ام هیچ آگاهی نداشتم، از اولین باری که توده‌ای به اندازه یک عدس را بصورت اتفاقی در سینه ام احساس کردم، شش ماه می‌گذشت، پزشک به من گفت: اگر شش ماه قبل مراجعه می‌کردی حتی نیاز به شیمی درمانی هم پیدا نمی‌کردی. سرطان پستان شایع‌ترین سرطانی است که زنان به آن مبتلا می‌شوند و ما حتی از نام آوردنش نیز ابا داریم. این سرطان برخلاف انواع سرطان به راحتی قابل درمان است و هر قدر زود تشخیص داده شود، درمان آن ساده‌تر و موفقیت آمیزتر خواهد بود از این رو از منظر بهداشتی و پیشگیری ضروری است تا به دختران و بانوان جوان آموزش‌هایی در زمینه نحوه تشخیص سرطان پستان بدهیم.

شکستن تابوی عدم آگاهی و صحبت در مورد سرطان پستان می‌تواند به افراد در مسیر حفظ سلامت و طول عمر طبیعی آن‌ها کمک شایانی کند.

همانگونه که متخصصان علوم پزشکی اظهار می‌دارند به دو دلیل عمده بهتر است از اصطلاح ” سرطان پستان ” به جای ” سرطان سینه ” استفاده شود، اول اینکه زمانی که می‌گوییم سرطان سینه تعریف درستی وجود ندارد که آیا منظور قفسه سینه است یا بخش دیگری از بدن. در حالی که منظور از این سرطان از نظر آناتومیکی اندامی است که درباره آن باید سرطان پستان بکار گرفته شود، ضمن اینکه بخشی از دلایل مراجعه نکردن به پزشک و صحبت نکردن از این بیماری با خانواده به دلیل شرم است و اگر از عبارت سرطان پستان استفاده شود، این عضو به عنوان یک عضو از بدن شناخته شده و بیماران و سایر افراد راحت‌تر با بیان این بیماری و غربالگری و درمان آن برخورد می‌کنند و از ابتلا به آن شرم و ترس کمتری ایجاد خواهد شد.

در کشور ما سرطان پستان وقتی نمود پیدا می‌کند که زنان متوجه توده‌ای در بدنشان می‌شوند در حالیکه در کشور‌های پیشرفته متخصصان قبل از زنان متوجه بیماری آن‌ها می‌شوند و طبیعی است بیماری در مراحل اولیه شناخته می‌شود و اقدامان بهتری می‌توان انجام داد.

امروزه همه می‌دانیم بهترین راه مبارزه با بیماری‌ها و پیشگیری از آنها، آموزش و آگاهی بخشی است. مساله اصلی این است که این اطلاعات را چه کسی باید به افراد بدهد؟ جدا از سیستم پخش بروشور در کلینیک‌ها یا مطب‌های پزشکی، یکی از موثرترین راه‌های آگاهی بخشی سیستم آموزشی است و نیز از طریق رسانه‌هایی که در سطح جامعه بیشتر مخاطب دارند.

از جمله عواملی که مانع اطلاع رسانی صحیح می‌شود این است که صراحت کلام در خصوص این بیماری وجود ندارد.

در پایان باید گفت، زنان محور و تضمین کننده سلامت خانواده هستند و با توجه به نقش گسترده زنان در چرخه اقتصادی – اجتماعی کشور و هدف “انسان سالم، محور توسعه پایدار”، لزوم تشخیص زودرس سرطان پستان و پیشگیری از آن با توجه به شیوع بالای آن در سراسر دنیا، به عنوان یکی از بهترین رویکرد‌ها در جهت کنترل این بیماری حائز اهمیت است، از این رو پیشگیری اولیه بصورت تغییر سبک زندگی، اجتناب از عوامل خطر و آموزش و اطلاع رسانی وسیع از طریق رسانه‌های گروهی و … به منظور ارتقای سطح آگاهی افراد نسبت به روش‌های غربالگری سرطان پستان توصیه می‌شود.

-مهدیه ملک شیخی تحلیلگر مسائل اجتماعی


برچسب ها:
تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری عصر زنان محفوظ است